Nachtmedewerker II

Nachtmedewerker II

Terug naar overzicht

De nachtmedewerker II is verantwoordelijk voor reguliere receptiewerkzaamheden, serviceverlening aan gasten, toezicht houden en uitvoeren van bewakingstaken tijdens de nachtdienst. Aanvullend is de nachtmedewerker II verantwoordelijk voor een aantal (financieel) administratieve taken. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Serviceverlening

In de nachtelijke uren zijn receptietaken verricht, zoals het ontvangen, in- en uitchecken van gasten, het afwikkelen van telefonische contacten en het behandelen van vragen en klachten. 

  • klanttevredenheid;
  • omvang kasverschillen;
  • reactiesnelheid/bereikbaarheid;
  • correcte en tijdig uitgevoerde verzoeken.

Consumptievoorziening

Op verzoek zijn dranken en eenvoudige gerechten klaargemaakt en geserveerd. Zo nodig is het ontbijt klaargemaakt en geserveerd.

  • klanttevredenheid;
  • correcte en tijdig uitgevoerde verzoeken;
  • conform voorschriften (o.m. instructie, werkmethoden, HACCP en presentatie).

Toezicht en bewaking

Er is toegezien op en adequaat gehandeld bij onregelmatigheden en ongewenste bezoekers. Indien nodig zijn bevoegde collega’s/autoriteiten ingeschakeld en gasten zijn begeleid bij noodsituaties.

  • tijdige signalering onregelmatigheden en ongewenste bezoekers;
  • handelen volgens noodplan wanneer noodzakelijk;
  • conform voorschriften.

Kassa- en verantwoordingswerkzaamheden

De kassa is gecontroleerd, afgedragen en verantwoord.

Het ontvangen geld is op juiste wijze opgeborgen/afgestort.

  • gebruik kassa volgens procedure/voorschrift;
  • omvang kasverschillen;
  • adequate uitleg van verschillen.

(Financieel) administratieve verwerking

Controles op dagelijkse kassa-afrekeningen zijn uitgevoerd, waarbij verschillen zijn opgelost c.q. verantwoord. De dagelijkse omzet en gastenrekeningen zijn verwerkt en diverse (omzet)overzichten zijn opgesteld.

  • nauwkeurigheid controles;
  • omvang kasverschillen;
  • adequate uitleg van verschillen;
  • juiste, tijdige en volledige overzichten;
  • conform voorschriften.

Bezwarende omstandigheden

  • enerverende werkomstandigheden bij calamiteiten en ongewenste confrontaties;
  • kans op letsel bij calamiteiten en door contact met ongewenste bezoekers en lastige gasten.

Competentieprofiel

Communiceren:

  • formuleert helder zodat de ander het begrijpt;
  • luistert goed en reageert op wat de ander zegt;
  • vraagt door als dat nodig is.

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Overtuigingskracht:

  • speelt met manieren/argumenten om anderen voor zich te winnen;
  • straalt enthousiasme en overtuiging uit voor de eigen ideeën;
  • is zelfbewust en stellig in zijn optreden.

Zelfstandigheid:

  • heeft nauwelijks begeleiding nodig, weet wat hij wanneer en hoe moet doen;
  • lost de voorkomende dagelijkse problemen zelf op;
  • pakt zelf nieuwe werkzaamheden op.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

4

5 (referentie)

6

Nachtmedewerker I

Nachtmedewerker II

Nachtmedewerker III

Aard werkzaamheden

  • bieden van serviceverlening aan de receptie gedurende de nachtdienst;
  • verzorgen van de drank- en voedselvoorziening;
  • toezicht houden op de veiligheid en het verrichten van eenduidige bewakingstaken. 

aanvullend:

  • uitvoeren van (financieel) administratieve verwerkingen.

  • idem nachtmedewerker II.

Begeleiding collega’s

  • niet van toepassing.
  • niet van toepassing.
  • functioneel aansturen van een groep medewerkers gedurende de nachtdienst.

Kennis en ervaring

  • mbo 2-3 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • beschikt over BHV-diploma.

Aanvullend:

  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • kennis van softwarepakketten en interne procedures.

Aanvullend:

  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • kennis van het aansturen van collega’s.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.