Medewerker sport & thermen II
Terug naar overzichtDe medewerker sport & thermen II komt overwegend voor in het grote hotelbedrijf dat beschikt over eigen sport-/sauna-faciliteit. Hij/zij draagt zorg voor het verlenen van service aan gasten in de faciliteiten, het geven van sportinstructie (groepslessen) en sportmassage. Daarnaast is de functie verantwoordelijk voor de beschikbaarheid/bruikbaarheid van de sport- en kuuromgeving voor gasten. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Begeleiding en toezicht Gasten zijn geïnformeerd over en begeleid bij het gebruik van de beschikbare faciliteiten (bad, sauna, sportzaal). Er is toegezien op verantwoord gebruik van de faciliteiten en op de naleving van de bedrijfsregels, waarbij bij overtreding gasten hierop aangesproken en/of gecorrigeerd zijn. Eenduidige klachten van gasten zijn behandeld en complexe klachten zijn geëscaleerd naar leidinggevende. |
|
Realisatie groepslessen Groepslessen zijn gegeven in een sportzaal of in het water volgens een vast programma/instructie en in aansluiting op de samenstelling van de groep. Gasten zijn begeleid bij de uitvoering van oefeningen. |
|
Realisatie sport- en ontspanningsmassage Volgens het standaard massageprogramma zijn sport- en ontspanningsmassages volgens afspraak gegeven. Eventuele aanpassingen o.b.v. wensen en/of specifieke omstandigheden van de gast zijn doorgevoerd. |
|
Bruikbaarheid sport- en kuuromgeving De apparatuur, vloeren en ruimtes zijn schoon en drooggehouden en sauna’s zijn in werking gesteld. Standaard controles (water, sauna e.d.) zijn uitgevoerd en geregistreerd, waarbij afwijkingen zijn gemeld. |
|
Bezwarende omstandigheden
- krachtsinspanning bij het incidenteel begeleiden van minder-validen en bij het uitvoeren van massages;
- veel staan en inspannende houdingen bij het geven van sportmassages en –instructie;
- hinder van werken in een warme en vochtige ruimte;
- fysieke belasting en kans op blessures.
Competentieprofiel
Coachen / Instrueren:
- toont belangstelling voor anderen en wat hen bezighoudt;
- weet te motiveren en enthousiast te maken;
- geeft vertrouwen en ruimte om iets zelf te doen en fouten te maken;
- laat anderen voorbeeldgedrag zien.
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Sensitiviteit:
- laat anderen in hun waarde;
- doet recht aan de feiten;
- verplaatst zich in de positie van de ander;
- merkt spanningen op en maakt deze bespreekbaar.
Trendgericht:
- wil zijn klanten(groep) steeds iets vernieuwends bieden;
- zoekt actief naar informatie in vakbladen, publicaties e.d.;
- zoekt actief naar trends door met vakgenoten te spreken;
- neemt trends uit de markt over in het eigen werk.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
5 |
6 (referentie) |
7 |
---|---|---|---|
Medewerker sport & thermen I |
Medewerker sport & thermen II |
Medewerker sport & thermen III |
|
Aard werkzaamheden |
|
Aanvullend:
|
Aanvullend:
|
Begeleiding collega’s |
|
|
|
Kennis en ervaring |
|
Aanvullend:
|
Aanvullend:
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.