Hoofd bediening II
Terug naar overzichtHet hoofd bediening II komt voornamelijk voor in het grotere reguliere bedrijf waar gerechten en dranken worden geserveerd. Het hoofd bediening II stuurt de medewerkers bediening hiërarchisch aan via tussenchefs (75 tot 150 medewerkers en/of 30 tot 50 fte’s) waarbij de focus ligt op de realisatie van kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen (normkosten/-uren, efficiencyverbetering, acties, formuleren en uitdragen richtlijnen) en het genereren van stuurinformatie ten behoeve van management. De medewerker is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van zowel serviceverlening als advisering van gasten in alle fasen van het verblijf in het restaurant. Functiehouder heeft een niet-vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Afdelingsplan Het jaarlijkse afdelingsplan is opgeleverd en ter goedkeuring besproken. Na goedkeuring is het plan vertaald in acties en activiteiten. |
|
Voortgang en kwaliteit bediening De voortgang en kwaliteit van de bediening is bewaakt. Processen, operationele zaken, knelpunten en oplossingen binnen het team zijn afgestemd. Door (tijdige) afstemming met andere disciplines zijn knelpunten voorkomen of opgelost. De naleving van voorschriften, procedures en externe regelgeving is geborgd. |
|
Realisatie en monitoring doelstellingen De voortgang in het behalen van (doelstellingen in) het afdelingsplan is gemonitord. Geplande acties en activiteiten zijn in afstemming met leveranciers uitgevoerd en beoogde resultaten zijn gerealiseerd. |
|
Personeelsmanagement De afdeling beschikt over een bezetting met de juiste kwaliteit en kwantiteit, ook op langere termijn, waarmee de toegevoegde waarde van de afdeling wordt gerealiseerd. De resultaatbijdragen, ontwikkeling, betrokkenheid en motivatie van medewerkers zijn effectief aangestuurd. |
|
Verbetervoorstellen en optimalisatie Structurele knelpunten zijn gesignaleerd en werkprocessen en procedures zijn geëvalueerd. Advies t.a.v. optimalisaties is gegeven en verbetervoorstellen zijn gedaan. Na goedkeuring zijn verbeteringen/aanpassingen geïmplementeerd. |
|
Rapportage en verantwoording Er is inzicht in gerealiseerde resultaten, bijzonderheden en (oorzaken van) afwijkingen t.b.v. bijsturing en evaluatie. |
|
Bezwarende omstandigheden
Niet van toepassing.
Competentieprofiel
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Kwaliteitsgericht:
- corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
- vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
- komt met voorstellen om zaken beter te doen.
Leiderschap tonen:
- geeft medewerkers taken passend bij hun kwaliteit of ontwikkeling(snoodzaak);
- weet wanneer anderen benaderd moeten worden om draagvlak te krijgen;
- geeft zonder aarzeling de eigen mening en onderbouwt deze met feiten en argumenten.
Plannen en organiseren:
- bakent zaken af in benodigde tijd, middelen en mensen;
- voorziet knelpunten en neemt actie;
- schept randvoorwaarden om zaken gedaan te krijgen.
Representatief:
- presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
- komt goed over bij anderen;
- streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
7 |
8 (referentie) |
---|---|---|
Hoofd bediening I |
Hoofd bediening II |
|
Leidinggeven |
|
|
Scope |
|
|
Vrijheidsgraden |
|
|
Optimalisatie |
|
|
Planvorming |
|
|
Kennis en ervaring |
|
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.