Hoofd bediening II

Hoofd bediening II

Terug naar overzicht

Het hoofd bediening II komt voornamelijk voor in het grotere reguliere bedrijf waar gerechten en dranken worden geserveerd. Het hoofd bediening II stuurt de medewerkers bediening hiërarchisch aan via tussenchefs (75 tot 150 medewerkers en/of 30 tot 50 fte’s) waarbij de focus ligt op de realisatie van kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen (normkosten/-uren, efficiencyverbetering, acties, formuleren en uitdragen richtlijnen) en het genereren van stuurinformatie ten behoeve van management. De medewerker is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van zowel serviceverlening als advisering van gasten in alle fasen van het verblijf in het restaurant. Functiehouder heeft een niet-vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Afdelingsplan

Het jaarlijkse afdelingsplan is opgeleverd en ter goedkeuring besproken. Na goedkeuring is het plan vertaald in acties en activiteiten.

  • ambitieniveau;
  • kwaliteit onderbouwing plannen;
  • aansluitend op beleid organisatie.

Voortgang en kwaliteit bediening

De voortgang en kwaliteit van de bediening is bewaakt. Processen, operationele zaken, knelpunten en oplossingen binnen het team zijn afgestemd. Door (tijdige) afstemming met andere disciplines zijn knelpunten voorkomen of opgelost. De naleving van voorschriften, procedures en externe regelgeving is geborgd. 

  • gasttevredenheid (benadering, advies, uitstraling/presentatie);
  • tijdige, juiste en volledige voorbereiding (% tekort, tijdige bestelling/afroep e.d.);
  • financiële bijdrage (additionele verkoop, kasverschillen, spillage e.d.);
  • conform voorschriften (HACCP, presentatie);
  • efficiency planning (personeelskosten in % omzet).

Realisatie en monitoring doelstellingen

De voortgang in het behalen van (doelstellingen in) het afdelingsplan is gemonitord. Geplande acties en activiteiten zijn in afstemming met leveranciers uitgevoerd en beoogde resultaten zijn gerealiseerd.

  • tijdige signalering (dreigende) afwijking van afdelingsdoelstellingen;
  • effectieve samenwerking met leveranciers;
  • resultaat van acties/reclames;

Personeelsmanagement

De afdeling beschikt over een bezetting met de juiste kwaliteit en kwantiteit, ook op langere termijn, waarmee de toegevoegde waarde van de afdeling wordt gerealiseerd. De resultaatbijdragen, ontwikkeling, betrokkenheid en motivatie van medewerkers zijn effectief aangestuurd.

  • aansluiting op bedrijfsplan;
  • beschikbaarheid vereiste competenties;
  • flexibiliteit inzetbaarheid;
  • realisatie doelstellingen HR-beleid.

Verbetervoorstellen en optimalisatie

Structurele knelpunten zijn gesignaleerd en werkprocessen en procedures zijn geëvalueerd. Advies t.a.v. optimalisaties is gegeven en verbetervoorstellen zijn gedaan. Na goedkeuring zijn verbeteringen/aanpassingen geïmplementeerd.

  • tijdigheid opgepakte knelpunten;
  • juiste inschatting prioriteiten;
  • efficiënte/effectieve werkprocessen. 

Rapportage en verantwoording

Er is inzicht in gerealiseerde resultaten, bijzonderheden en (oorzaken van) afwijkingen t.b.v. bijsturing en evaluatie.

  • tijdigheid, volledigheid, betrouwbaarheid;
  • onderbouwing resultaten/ afwijkingen;
  • conform richtlijnen financieel beleid.

Bezwarende omstandigheden

Niet van toepassing.

Competentieprofiel

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Kwaliteitsgericht:

  • corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
  • vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
  • komt met voorstellen om zaken beter te doen.

Leiderschap tonen:

  • geeft medewerkers taken passend bij hun kwaliteit of ontwikkeling(snoodzaak);
  • weet wanneer anderen benaderd moeten worden om draagvlak te krijgen;
  • geeft zonder aarzeling de eigen mening en onderbouwt deze met feiten en argumenten.

Plannen en organiseren:

  • bakent zaken af in benodigde tijd, middelen en mensen;
  • voorziet knelpunten en neemt actie;
  • schept randvoorwaarden om zaken gedaan te krijgen.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

7

8 (referentie)

Hoofd bediening I

Hoofd bediening II

Leidinggeven

  • via tussenchefs hiërarchisch leidinggeven aan 25 tot 75 medewerkers en/of 10 tot 30 fte’s.
  • via tussenchefs hiërarchisch leidinggeven aan 75 tot 150 medewerkers en/of 30 tot 50 fte’s.

Scope

  • voornamelijk gericht zijn en inspelen op de kortere tot middellange termijn.
  • tenminste 1 jaar vooruit kijken en anticiperen op te verwachten in- en externe ontwikkelingen.

Vrijheidsgraden

  • oplossen van kwesties – ook voor de langere termijn, mits die binnen gegeven kaders en richtlijnen mogelijk is;
  • bij niet-reguliere kwesties vragen om toestemming van de leidinggevende.
  • zelfstandig besluiten van kwesties, ook buiten gegeven kaders en richtlijnen;
  • achteraf verantwoording afleggen aan leidinggevende.

Optimalisatie

  • leveren van onderbouwd advies en input voor optimalisaties (bijvoorbeeld voor werkmethoden, roosterindelingen e.d.);
  • implementeren van goedgekeurde verbetervoorstellen.
  • Initiëren, implementeren en realiseren van verbeteringen;
  • op basis van een kosten/baten-analyse benoemen van benodigde budgetten.

Planvorming

  • leveren van input voor afdelingsjaarplannen;
  • bijdragen aan de realisatie van afdelingsjaarplannen.
  • opstellen van afdelingsjaarplannen;
  • dragen van verantwoording voor de realisatie van afdelingsjaarplannen.

Kennis en ervaring

  • mbo 4 werk- en denkniveau;
  • inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
  • kennis van de bedrijfsregels en kaders van de bedrijfsformule;
  • ervaring in een leidinggevende functie.
  • mbo 4/hbo werk- en denkniveau;
  • inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
  • kennis van de bedrijfsregels en kaders van de bedrijfsformule;
  • aantal jaren ervaring in een leidinggevende functie;
  • inzicht in de effecten van ontwikkelingen in de nabije toekomst.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.