Systeembeheerder II

Systeembeheerder II

Terug naar overzicht

De systeembeheerder II komt voor in middelgrote tot grote ondernemingen en is verantwoordelijk voor het technisch beheer van de infrastructuur die over het algemeen bestaat uit (de)centrale hardware (servers, desktops, laptops, printers etc.), netwerken-/clouoplossingen, besturings- en communicatiesystemen, databases, randapparatuur e.d. De systeembeheerder II richt zich op het operationeel beheer (het in de lucht houden van) de bestaande infrastructuur (hardware en software) en verzorgt de 1e lijns ondersteuning aan de gebruikers. Functiehouder heeft een vakinhoudelijke leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Operationele performance infrastructuur

De ICT-infrastructuur functioneert op een dusdanig niveau dat de interne processen die gebruik maken van deze infrastructuur en externe toegang ongestoord kunnen plaatsvinden.

  • systeemperformance (percentage uptime, frequentie en omvang verstoringen);
  • beschikbaarheid actuele data (gegevensverlies bij verstoring).

Input voor optimalisatie infrastructuur

Op basis van gesignaleerde ontwikkelingen, dreigende problemen en/of (structurele) knelpunten zijn voorstellen gedaan t.b.v. wijzigingen in (het beheer van) de ICT-infrastructuur, om de operationele performance nu en in de toekomst te garanderen.

  • passend binnen ICT-kaders;
  • oplossing voor (toekomstige) knelpunten/problemen;
  • basis voor besluitvorming;
  • acceptatie van voorstellen.

Implementatie wijzigingen infrastructuur

Wijzigingen in de ICT-infrastructuur zijn volgens vastgesteld plan geïmplementeerd, getest en in werking gesteld, waarbij consequenties voor beheer en gebruikers effectief zijn gecommuniceerd.

  • oplevering conform plan, doelstellingen, timing;
  • performance tijdens en na opstart;
  • effectieve afstemming en informatieoverdracht richting gebruikers.

Afhandeling incidenten en problemen

Optimalisaties van de infrastructuur, procedures e.d. zijn gesignaleerd, verwerkt in een voorstel en, indien goedgekeurd, getest en geïmplementeerd. Er is geparticipeerd in projectgroepen gericht op proces van het doorvoeren van optimalisaties. 

  • snelheid/doorlooptijd afwikkeling;
  • effectiviteit van oplossingen;
  • mate waarin verstoring zich herhaalt;
  • tevredenheid gebruikers.

Documentatie

Systeemdocumentatie is adequaat bijgehouden en beschikbaar.

  • juistheid, volledigheid documentatie;
  • actualiteit, beschikbaarheid documentatie.

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.

Competentieprofiel

Analytisch:

  • staat objectief en nuchter tegenover allerlei zaken;
  • heeft een scherp oordeelsvermogen;
  • onderscheidt hoofd- en bijzaken in aangereikte informatie;
  • redeneert logisch en consistent.

Communiceren:

  • formuleert helder zodat de ander het begrijpt;
  • luistert goed en reageert op wat de ander zegt;
  • vraagt door als dat nodig is.

Oplossingsgericht:

  • richt zich niet op problemen, maar op oplossingen;
  • is pragmatisch, kiest voor praktische en snelle oplossingen;
  • blijft niet lang dralen in het analyseren van het probleem.

Stressbestendig:

  • blijft onder moeilijke omstandigheden of hoge werkdruk kalm/rustig;
  • herstelt snel na tegenslag of teleurstelling;
  • blijft ook onder druk doelgericht werken.

Zelfstandig:

  • heeft nauwelijks begeleiding nodig, weet wat hij wanneer en hoe moet doen;
  • lost de voorkomende dagelijkse problemen zelf op;
  • pakt zelf nieuwe werkzaamheden op.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

7

8 (referentie)

9

Systeembeheerder I

Systeembeheerder II

Systeembeheerder III

Context

  • kleinschalige werkomgeving met relatief eenduidige en overzichtelijke infrastructuur;
  • heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
  • grote organisatie waarbij de infrastructuur een ‘open karakter’ kent, wat extra eisen stelt aan de veiligheid en toegankelijkheid van de infrastructuur;
  • heeft soms een vakinhoudelijk leiding­gevende en kan bij afwezigheid van een vakinhoudelijk leidinggevende terugvallen op een externe dienstverlener.

Aanvullend:

  • heeft geen vakinhoudelijk  leidinggevende;
  • veelal 1 of 2 toegevoegde (parttime) medewerkers op decentrale locatie(s).

Complexiteit

  • beheren van de reguliere infrastructuur­onderdelen, inclusief communicatie- en netwerksystemen;
  • primair gericht op installatie, onderhoud en routinematige preventie-activiteiten;
  • basisexpertise op informatiebeveiliging.

Aanvullend:

  • expertise op informatiebeveiliging;
  • is aanspreekpunt voor 3e lijns-calls die een zware wissel trekken op de infrastructuur.

Aanvullend:

  • is sparringpartner voor de ontwikkeling van de technische infrastructuur.

Aard/inhoud bijdragen optimalisaties en vernieuwing

  • signaleren van verbeteringen c.q. kritisch beoordelen van voorstellen op haalbaarheid vanuit de eigen praktijk;
  • gericht op implementeren van door anderen aangereikte verbeteringen.
  • gericht op verbetering en optimalisatie van bestaande infrastructuur, vereenvoudiging van het beheer of reductie van kosten;
  • komt zelf met voorstellen en benoemt (tot op niveau van technieken en hulpmiddelen) de oplossingsrichting.
  • overziet de technische eisen, principes en modellen (platforms, domeinen, componenten, beveiliging, e.d.) die nodig zijn om de informatie-architectuur optimaal te benutten;
  • inhoudelijk voorbereiden en leiden van projecten binnen het eigen toegewezen aandachtgebied.

Kennis en ervaring

  • mbo 4 werk- en denkniveau;
  • kennis van de gangbare kantoorapplicaties en Windows-omgevingen;
  • praktische kennis van TCP/IP- netwerken (LAN, WAN).
  • mbo 4/hbo werk- en denkniveau, met (aanvullende) informatica-componenten;
  • kennis van de gangbare kantoorapplicaties;
  • ruime kennis van TCP/IP- netwerken (LAN, WAN).
  • hbo werk- en denkniveau;
  • kennis van (recente ontwikkelingen in) methoden, technieken en toepassingsmogelijkheden op het gebied van hard- en software.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.