Portier I

De portier I is verantwoordelijk voor het verlenen van service aan gasten buiten bij de ingang of in de hal van het hotel en het verrichten van eenvoudige bewakingstaken. Dit betreft onder meer transporteren en in bewaring nemen van bagage, en het eventueel begeleiden van gasten naar hun kamers, geven van algemene informatie over hotelfaciliteiten en de werking van apparatuur. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Gastontvangst

Een optimale dienstverlening aan gasten is geleverd door een gastvrije ontvangst, het aannemen, transporteren en zo nodig in bewaring nemen van bagage, parkeren van auto’s, en het begeleiden naar receptie/kamer(s).

  • aantal en omvang schades/vermissing bagage/auto’s;
  • klanttevredenheid;
  • tijdigheid transport/parkeren;
  • conform voorschriften (o.m. instructie, werkmethoden e.d.).

Informatieverstrekking en serviceverlening

Informatie over hotelfaciliteiten, apparatuur en bezienswaardigheden is verstrekt en extra services zijn verleend (zoals het maken van reserveringen, doen van boodschappen e.d.). Onvolkomenheden in de verblijfsaccomodatie zijn gesignaleerd en opgevolgd.                                        

  • klanttevredenheid;
  • tijdige en juiste constatering en opvolging onvolkomenheden;
  • actualiteit en juistheid informatie.

Bewakingswerkzaamheden

De binnenkomst van ongewenste bezoekers is gesignaleerd en indien nodig zijn bevoegde collega’s of autoriteiten ingeschakeld.

  • juiste inschatting (conform bedrijfs­beleid) gewenstheid of ongewenstheid van bezoekers;
  • correcte bejegening;
  • conform procedures;
  • juiste afweging inschakeling derden.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het tillen/verplaatsen van bagage;
  • lopend en staand werken; soms eenzijdige belasting van armspieren;
  • hinder van tocht en temperatuurwisselingen bij afwisselend binnen/buiten werken.

Competentieprofiel

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Zelfbeheersing:

  • blijft in moeilijke/repressieve situaties kalm en beheerst;
  • weet de eigen emoties te beheersen;
  • vermijdt agressief gedrag naar anderen.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

3 (referentie)

4

Portier I

Portier II

Aard gastencontact

  • gastencontact is informerend en gericht op dienstverlening en het verlenen van extra services.
  • idem Portier I

Aard werkzaamheden

  • gasten ontvangen, begeleiden, informeren en aanbieden van extra services;
  • in bewaring nemen van bagage;
  • parkeren van auto’s;
  • verrichten van eenduidige bewakingstaken.

Aanvullend:

  • verrichten van uitgebreidere beveiligingstaken (het lopen van bewakingsronden).

Begeleiding collega’s

  • niet van toepassing.
  • vaktechnisch sturen van een groep medewerkers (als 1e medewerker);
  • plannen en regelen van de inzet van (oproep)medewerkers.

Kennis en ervaring

  • mbo 2 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • in bezit van rijbewijs B;
  • kennis van tiltechnieken;
  • kennis van bewakingsmethodieken.

Aanvullend:

  • mbo 2-3 werk- en denkniveau
  • kennis van diverse bewakingsmethodieken.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.