Medewerker winkelverkoop II
Terug naar overzichtDe medewerker winkelverkoop II verkoopt artikelen vanuit een verkooppunt en draagt zorg voor de juiste presentatie en beschikbaarheid van de artikelen. Afhankelijk van de aard van de artikelen (b.v. verse voedingsartikelen) verricht hij/zij eenduidige bereidingswerkzaamheden (snijden, afbakken, portioneren). Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Verkoop en afrekening Klanten zijn vriendelijk en correct te woord gestaan. Bestellingen zijn opgenomen, vragen zijn beantwoord en klanten zijn bewogen tot aanvullende aankopen. De artikelen zijn efficiënt en correct in het (kassa)systeem ingevoerd c.q. gescand. Het eindbedrag is afgerekend op de door de klant gewenste wijze (bankpas, creditcard of contant). Zo nodig is wisselgeld berekend en teruggeven en/of zijn valuta omgerekend. |
|
Verkoopondersteuning Schappen, artikelen en prijzen zijn aantrekkelijk en conform voorschriften gepresenteerd en voorraden zijn bijgevuld en gespiegeld in schappen en vitrines. Artikelen zijn indien van toepassing gesneden, geportioneerd, afgebakken, opgewarmd, belegd etc. Bij het opmaken van bestellingen, uitwerken van reclameacties, inrichten van etalages en productuitstallingen etc. is assistentie verleend. |
|
Afsluiting kassa Aan het einde van een dienst en/of werkdag is de kassa afgesloten. Geld is geteld en de afrekenstaat is opgemaakt. Het in de kassa aanwezige geld is gecontroleerd en opgeborgen of afgestort op voorgeschreven wijze. Eventuele verschillen zijn verklaard. |
|
Opruim- en schoonmaakwerkzaamheden Werk-, opslagruimte en verkooppunt zijn netjes en schoon achtergelaten. |
|
Bezwarende omstandigheden
- krachtsinspanning bij het verplaatsen van (dozen) goederen en artikelen;
- lopend en staand werken en soms bukken/reiken bij het stapelen/wegzetten van artikelen;
- kans op vingerletsel bij het hanteren van messen en bedienen snijmachine.
Competentieprofiel
Betrokkenheid:
- is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
- spreekt positief over zijn bedrijf;
- voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
2 |
3 (referentie) |
4 |
---|---|---|---|
Medewerker winkelverkoop I |
Medewerker winkelverkoop II |
Medewerker winkelverkoop III |
|
Aard werkzaamheden |
|
|
Aanvullend:
|
Klantcontact |
|
|
|
Operationeel aansturen |
|
|
|
Opleiding en ervaring |
|
|
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.