Medewerker wellness II

Medewerker wellness II

Terug naar overzicht

De medewerker wellness II komt overwegend voor in het grote hotelbedrijf dat beschikt over een eigen wellness-faciliteit. Hij/zij draagt zorg voor de uitvoering van algemene en enkele specialistische schoonheidsbehandelingen op het gebied van gezicht, lichaam of wellness, dan wel cosmetische hand-, nagel- en voetverzorging. De medewerker wellness II genereert een positieve bijdrage aan de bedrijfseconomische resultaten door een efficiënt tijdsgebruik en realisatie van omzet van cosmeticaproducten. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Intake en voorbereiding

Afspraken met cliënten zijn ingepland. Cliënten zijn ontvangen, hebben een intakegesprek en de anamnese is opgenomen. De (huid)conditie is beoordeeld en dient als input voor het uitbrengen van een advies over het behandelplan. De benodigde apparatuur en hulpmiddelen zijn gereed gemaakt.

  • volledigheid voorgeschiedenis;
  • ontspannenheid cliënt;
  • juistheid inschatting conditie;
  • herkenbaarheid behandelplan cliënt;
  • hygiëne apparatuur/hulpmiddelen.

Uitvoering behandeling

Behandelingen zijn volgens het afgesproken behandelplan uitgevoerd. De cliënt is geadviseerd en geïnstrueerd over het gebruik van cosmetica- en lichaamsverzorgende producten.

  • conform voorschriften/procedure;
  • begrip instructies/adviezen;
  • in aansluiting op cliëntvraag.

Verkoop van cosmeticaproducten

Geschikte cosmeticaproducten voor de cliënt zijn onder de aandacht gebracht en eventueel verkocht. 

  • gerealiseerde omzet;
  • cliënttevredenheid;
  • omvang kasverschillen.

Afronding en administratieve opvolging

Met de cliënt is afgerekend en eventuele vervolgafspraken zijn gemaakt. Het klantendossier is tijdig bijgewerkt. Gedurende de shift zijn ondersteunende werkzaamheden verricht, o.m. opruimen van de werkomgeving, controleren van voorraden, verzorgen van de was e.d.

  • % terugkerende cliënten;
  • juistheid gehanteerde tarieven;
  • conform normtijd;
  • juistheid klantendossier;
  • ordelijkheid/netheid werkomgeving;
  • inzicht in voorraad.

Bezwarende omstandigheden

  • veelal plaatsgebonden werk;
  • hinder van geuren/chemicaliën bij het verwerken van/werken met specifieke producten.

Competentieprofiel

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Oog voor detail / Nauwgezet:

  • is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
  • is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
  • werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Sociaal ingesteld:

  • werkt graag samen;
  • heeft interesse in de ander;
  • voelt aan wanneer hij afstand moet houden;
  • is tegemoetkomend, begripvol en behulpzaam naar anderen.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

6

7 (referentie)

8

Medewerker wellness I

Medewerker wellness II

Medewerker wellness III

Aard werkzaamheden

  • uitvoeren van door anderen opgestelde behandelplannen;
  • verrichten van ondersteunende werkzaamheden (opruimen, verzorgen van de was e.d.).

Aanvullend:

  • het doen van een intake en het opstellen van een passend behandelplan voor de cliënt;
  • verkopen van cosmeticaproducten;
  • verzorgen van de administratieve afhandeling.

Aanvullend:

  • ontwikkelen en aanpassen van nieuwe behandelingen t.b.v. profilering van het hotel.

Diversiteit behandelingen

  • kennis en ervaring om slechts één behandelmethode toe te kunnen/mogen passen.
  • kennis en ervaring om diverse behandelingen uit te voeren, waaronder enkele specialistische.
  • kennis en ervaring tot het uitoefenen van een grote diversiteit aan behandelingen, waaronder ook veel specialistische; voetreflex-, hoofd- en hotstone-massages, pedicurebehandelingen en visagiebehandelingen.

Begeleiding collega’s

  • niet van toepassing.
  • niet van toepassing.
  • aansturen van een kleine groep medewerkers (<8) als eindverantwoordelijke.

Kennis en ervaring

  • mbo 3-4 werk- en denkniveau (schoonheidsverzorging of vergelijkbaar);
  • kennis van ten minste één behandelmethode.
  • mbo 4 werk- en denkniveau (schoonheidsverzorging of vergelijkbaar);
  • kennis van eigenschappen en toepassingsconcept van tenminste één cosmeticalijn;
  • vaardigheid in het dagelijks gebruik van gebruikte geautomatiseerde systemen en computertoepassingen.

Aanvullend:

  • mbo 4/hbo werk- en denkniveau
  • kennis van en ervaring met meerdere specialistische behandelingen;
  • kennis van ontwikkelingen en trends in (nieuwe) behandelingen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.