Medewerker technische dienst II

Medewerker technische dienst II

Terug naar overzicht

De medewerker technische dienst II is verantwoordelijk voor het in operationele staat houden van de voorzieningen in het bedrijf alsook het bedrijfspand zelf. Hiertoe verricht hij/zij zelf reparatie- en onderhoudswerkzaamheden en regelt/coördineert (o.m. door het opvragen, toetsen en laten fiatteren van offertes) de operationele uitvoering van specialistische technische werkzaamheden van externe dienstverleners aan de hand van de onderhoudsplanning. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Coördinatie en technische voorbereiding

Met interne afdelingen zijn er afspraken gemaakt over de wijze van aanlevering van meldingen, prioriteiten e.d. De doorgegeven meldingen zijn verzameld, ingeschat qua aard en complexiteit en geprioriteerd. In geval omvangrijke klussen, zijn kosten en planning besproken met de leidinggevende. Offertes zijn opgevraagd bij externe dienstverleners en indien akkoord zijn er afspraken gemaakt over te verrichten werkzaamheden. Benodigde apparatuur of onderdelen zijn indien nodig besteld.

  • minimale overlast voor gasten;
  • veiligheid van de aanpak;
  • juiste prioritering.

Voorraadbeheer

De voorraad is beheerd en benodigde aanvullingen zijn besteld/afgeroepen. Het verbruik en de frequentie van optredende storingen zijn gesignaleerd en de leidinggevende is geadviseerd t.a.v. de kwaliteit in te zetten materialen ter vergroting van de levensduur en beperking van de (reparatie)kosten.

  • mate waarin het magazijn op orde en opgeruimd is;
  • juistheid op voorraad gehouden reservedelen en materialen;
  • totale waarde van de werkvoorraad.

Coördinatie en uitvoering onderhoud

Werkzaamheden zijn toegewezen, aanwijzingen/instructies zijn gegeven en er is toegezien op de voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden. Bij problemen is er bijgestuurd en vragen/klachten van interne afdelingen/gasten zijn opgelost. Voorkomende reparatie- en onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd en er is meegewerkt bij reparatie/onderhoudswerkzaamheden door externe dienstverleners. 

  • minimale overlast voor gasten;
  • kwaliteit van de werkuitvoering;
  • snelheid van herstel;
  • efficiency tijdsbesteding;
  • naleving toezeggingen.

Registratie

Verbruikte materialen/middelen en verrichte werkzaamheden zijn geregistreerd conform procedures.

  • volledigheid en juistheid gegevens;
  • conform procedures.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning als gevolg van het tillen/verplaatsen van materialen, het hanteren/bedienen van machinale en handgereedschappen en van meetgereedschappen;
  • lopend en staand werken, soms op trappen/ladders of op moeilijk bereikbare plaatsen;
  • soms hinder van temperatuur/weersomstandigheden (bij buiten werken);
  • kans op letsel als gevolg van vallen vanaf ladder of bij gebruik van gereedschap.

Competentieprofiel

Flexibiliteit:

  • staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
  • schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
  • accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.

Plannen en organiseren:

  • bakent zaken af in benodigde tijd, middelen en mensen;
  • voorziet knelpunten en neemt actie;
  • schept randvoorwaarden om zaken gedaan te krijgen.

Samenwerken:

  • stelt het gezamenlijke belang boven het eigen belang;
  • helpt collega’s ook zonder dat ze erom vragen;
  • gaat uit van het motto ‘vele handen maken licht werk’;
  • heeft een prettige en plezierige omgang met collega’s.

Zelfstandig:

  • heeft nauwelijks begeleiding nodig, weet wat hij wanneer en hoe moet doen;
  • lost de voorkomende dagelijkse problemen zelf op;
  • pakt zelf nieuwe werkzaamheden op.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

5

6 (referentie)

7

Medewerker technische dienst I

Medewerker technische dienst II

Medewerker technische dienst III

Typering accommodatie

  • reguliere hotelaccommodatie
  • reguliere hotel- en vergaderaccommodatie
  • hotel en vergaderaccommodatie met een veelheid aan specifieke voorzieningen (o.m. zwembad(en), sauna’s, fitnessruimte)

Typering positie

  • onderhoud aan gebouwgebonden voorzieningen en installaties (liften, airconditioning, koeling, sprinkler e.d.) is uitbesteed aan externe dienstverleners.
  • verzorgen van eerstelijns onderhoud aan reguliere gebouwgebonden voorzieningen (airconditioning, koeling e.d.). Gecertificeerd onderhoud (liften, sprinklers e.d.) is uitbesteed;
  • vaktechnische aansturing van één medewerker/assistent.

Aanvullend:

  • eerste aanspreekpunt voor externe dienstverleners bij verdergaande storingen;
  • heeft veelal een (beperkt) aantal technische assistenten.

Zelfstandigheid

  • toezicht op locatie van een vakinhoudelijke leidinggevende;
  • aanpak en uitvoeringswijze staan overwegend vast.
  • vakinhoudelijk toezicht vindt plaats op afstand;
  • beoordeelt en past de precieze aanpak en uitvoeringswijze aan de situatie ter plekke aan;
  • adviseert bedrijfsleiding t.a.v. in te zetten kwaliteiten (materialen) op basis van praktijkinzicht in klachten-/storingsverloop.

Aanvullend:

  • nadruk ligt op het combineren van storingen om de personeelsinzet te optimaliseren en het ongemak voor gasten te minimaliseren;
  • adviseert bedrijfsleiding t.a.v. het verminderen van ad hoc-situaties, een kosten/opbrengsten-optimalisatie en gastcomfort/beleving.

Kennis en ervaring

  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • beheerst de gangbare technieken van één vakgebied op vakopleidingsniveau 3 en beheerst de basistechnieken van één of twee aanvullende vakgebieden.
  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • beheerst gangbare technieken van één specifiek vakgebied op vakopleidingsniveau 3 en heeft praktijkkennis op twee aanvullende vakgebieden op vakopleidingsniveau 2;
  • voldoet aan de eisen zoals weergegeven in de NEN 3140 op het niveau van installatieverantwoordelijke;
  • voldoet aan de eisen die gesteld worden aan een brandmeldcentrale opgeleid persoon.
  • mbo 4 werk- en denkniveau;
  • beheerst de gangbare technieken van één speci­fiek vakgebied op vakopleidingsniveau 4 en heeft praktijkkennis op één of twee aanvullende vakgebieden op vakopleidingsniveau 3.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.