Medewerker social media II
Terug naar overzichtDe medewerker social media II draagt bij aan het imago en de naamsbekendheid van (diensten, faciliteiten en arrangementen van) het bedrijf door het (mede) ontwikkelen en plaatsen van content op voor het bedrijf relevante socialmediakanalen en door het namens het bedrijf volgen van en reageren op reacties op posts. Het is voor de functie van belang goed op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en van ontwikkelingen bij concurrenten. De medewerker social media II is ook verantwoordelijk voor continue effectmeting.
De functie werkt regelmatig samen met externen, zoals digital marketeers en vormgevers. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Bijdrage (social media) campagnes Op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en influencing zijn ideeën naar voren gebracht voor socialmedia-acties en campagnes, inclusief doel, inhoud, doelgroep(en) en budget. |
|
Realisatie content Aansluitend op de vastgestelde invulling van online acties en campagnes en/of in opdracht van collega’s is content ontwikkeld, voorgelegd aan de leidinggevende of specialistische collega en gepost. |
|
Beheer social media en website Er zijn actief (zowel proactief als reactief) posts geplaatst op social media en reacties daarop zijn gerepost. De informatie op de website van het bedrijf is actueel, aantrekkelijk en correct. |
|
Netwerk en samenwerking influencers Op basis van inzicht in (doelgroepen van) influencers zijn potentiële influencers na interne afstemming benaderd, geïnformeerd en geïnteresseerd in samenwerking. Met influencers afgesloten contracten zijn gemonitord op het nakomen van afspraken. Influencers zijn begeleid bij het opnemen van hun content in relatie tot het bedrijf. |
|
Effectregistratie De resultaten en het effect van de inzet van social media (aantal views, aantal doorkliks, e.d.) zijn bijgehouden/gemeten en gerapporteerd. Op basis van resultaten zijn ideeën naar voren gebracht voor de keuze van apps, de frequentie van posts, schrijfstijl, etc. |
|
Bezwarende omstandigheden
- Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.
Competentieprofiel
Initiatief nemen:
- begint uit zichzelf, wacht niet af;
- heeft vertrouwen in eigen kunnen en kwaliteit;
- kijkt in het eigen werk vooruit en komt in actie als dat nodig is;
- ziet wanneer zaken (ook buiten het eigen werk) blijven liggen en pakt ze op als dat kan
Kwaliteitsgericht:
- corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
- vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
- komt met voorstellen om zaken beter te doen.
Oog voor detail / Nauwgezet:
- is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
- is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
- werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.
Trendgericht:
- wil zijn klanten(groep) steeds iets vernieuwends bieden;
- zoekt actief naar informatie in vakbladen, publicaties e.d.;
- zoekt actief naar trends door met vakgenoten te spreken;
- neemt trends uit de markt over in het eigen werk.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
5 |
6 (referentie) |
---|---|---|
Medewerker social media I |
Medewerker social media II |
|
Scope |
|
|
Bijdrage socialmediacampagnes |
|
|
Ontwikkelen content |
|
|
Aard contacten met influencers |
|
|
Opleiding en ervaring |
|
Aanvullend:
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.