Medewerker social media II

Medewerker social media II

Terug naar overzicht

De medewerker social media II draagt bij aan het imago en de naamsbekendheid van (diensten, faciliteiten en arrangementen van) het bedrijf door het (mede) ontwikkelen en plaatsen van content op voor het bedrijf relevante socialmediakanalen en door het namens het bedrijf volgen van en reageren op reacties op posts. Het is voor de functie van belang goed op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en van ontwikkelingen bij concurrenten. De medewerker social media II is ook verantwoordelijk voor continue effectmeting.

De functie werkt regelmatig samen met externen, zoals digital marketeers en vormgevers. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Bijdrage (social media) campagnes

Op basis van inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van social media en influencing zijn ideeën naar voren gebracht voor socialmedia-acties en campagnes, inclusief doel, inhoud, doelgroep(en) en budget.

  • inzicht in ontwikkelingen;
  • onderbouwde plannen (resultaat, inhoud, vorm, planning, budget);
  • acceptatie van/draagvlak voor voorstellen;
  • impact op positionering en (naams)bekendheid van het bedrijf.

Realisatie content

Aansluitend op de vastgestelde invulling van online acties en campagnes en/of in opdracht van collega’s is content ontwikkeld, voorgelegd aan de leidinggevende of specialistische collega en gepost.

  • realisatie beoogd effect;
  • inhoud, vorm conform kwaliteitseisen;
  • binnen gestelde termijn, budget;
  • tevredenheid interne opdrachtgever;
  • bijdragen in- en externen conform afspraken;
  • volgens huisstijl.

Beheer social media en website

Er zijn actief (zowel proactief als reactief) posts geplaatst op social media en reacties daarop zijn gerepost. De informatie op de website van het bedrijf is actueel, aantrekkelijk en correct.

  • actualiteit van informatievoorziening op social media;
  • actualiteit van informatievoorziening op de website;
  • activiteit op social media;
  • effectiviteit van de inzet van sociale media;
  • (groei) aantal volgers en websitebezoekers, gedrag op website, visuele en tekstuele kwaliteit website en bijdragen op social media.

Netwerk en samenwerking influencers

Op basis van inzicht in (doelgroepen van) influencers zijn potentiële influencers na interne afstemming benaderd, geïnformeerd en geïnteresseerd in samenwerking. Met influencers afgesloten contracten zijn gemonitord op het nakomen van afspraken. Influencers zijn begeleid bij het opnemen van hun content in relatie tot het bedrijf.

  • realisatie beoogd effect;
  • relevant netwerk van influencers;
  • influencers passend bij imago van het bedrijf;
  • gewenste branding/positionering.

Effectregistratie

De resultaten en het effect van de inzet van social media (aantal views, aantal doorkliks, e.d.) zijn bijgehouden/gemeten en gerapporteerd. Op basis van resultaten zijn ideeën naar voren gebracht voor de keuze van apps, de frequentie van posts, schrijfstijl, etc.

  • inzicht in effect van communicatie via social media, realisatie KPI’s;
  • kwaliteit van analyse;
  • basis voor evaluatie en bijsturing.

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.

Competentieprofiel

Initiatief nemen:

  • begint uit zichzelf, wacht niet af;
  • heeft vertrouwen in eigen kunnen en kwaliteit;
  • kijkt in het eigen werk vooruit en komt in actie als dat nodig is;
  • ziet wanneer zaken (ook buiten het eigen werk) blijven liggen en pakt ze op als dat kan

Kwaliteitsgericht:

  • corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
  • vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
  • komt met voorstellen om zaken beter te doen.

Oog voor detail / Nauwgezet:

  • is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
  • is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
  • werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.

Trendgericht:

  • wil zijn klanten(groep) steeds iets vernieuwends bieden;
  • zoekt actief naar informatie in vakbladen, publicaties e.d.;
  • zoekt actief naar trends door met vakgenoten te spreken;
  • neemt trends uit de markt over in het  eigen werk.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

5

6 (referentie)

Medewerker social media I

Medewerker social media II

Scope

  • operationeel verzorgen en beheren van (repeterende) posts en reposts op social media;
  • in opdracht en na akkoord plaatsen, updaten en verwijderen van content op de website.
  • zelfstandig bedenken en plaatsen van posts en reposts;
  • zelfstandig beheren van content op de website.

Bijdrage socialmediacampagnes

  • aandragen van ideeën voor acties en campagnes.
  • aanleveren van uitgewerkte input voor acties en campagnes (resultaat, inhoud, vorm, planning, budget). 

Ontwikkelen content

  • alleen vaak voorkomende en/of repeterende content.
  • ook ontwikkelen van nieuwe content en deze voorleggen aan specialistische collega of leidinggevende.

Aard contacten met influencers

  • onderhouden van operationele contacten met influencers;
  • ondersteunen bij de organisatie van opnames, afspraken e.d.
  • zelfstandig contacten onderhouden met influencers;
  • organiseren en mede bedenken van opnames van/met influencers.

Opleiding en ervaring

  • mbo 3 werk en denkniveau;
  • kennis van interne procedures, systemen en uitingsvormen;
  • kennis van social media.

Aanvullend:

  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • kennis van doelgroep, relevante media, huisstijl, e.d
  • uitstekende beheersing Nederlandse taal. 

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.