Medewerker sales II
Terug naar overzichtDe medewerker sales II vergroot de omzet voornamelijk vanuit de binnendienst door (ondersteuning van) marktverkenning/beursbezoek en acquisitie (outbound) binnen de gedefinieerde doelgroepen. De doelgroep betreft zakelijke accounts voor zalenverhuur en overnachtingen alsook particuliere aanvragen. De medewerker sales II behandelt aanvragen, adviseert potentiële klanten over (on)mogelijkheden en kosten, stelt offertes op en bewaakt de opvolging. Voorts coördineert de medewerker de voorbereiding en draagt de boeking over aan betrokken afdelingen/functionarissen. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Acquisitie Oriënterend marktonderzoek heeft geleid tot inzicht in (behoeften van) mogelijke doelgroepen. Potentiële relaties zijn benaderd, geïnformeerd en geïnteresseerd, middels bezoeken, presentaties en rondleidingen. Wensen en behoeften van klanten zijn geïnventariseerd en vertaald in offertes. Uitstaande offertes zijn bewaakt. |
|
Behandeling aanvragen Na opdracht is de klant geadviseerd over uitvoering binnen de budgettaire mogelijkheden. Overeengekomen afspraken zijn bevestigd. Collega’s van uitvoerende afdelingen zijn geïnformeerd over afspraken en bijzonderheden. Met externe dienstverleners zijn binnen contractvoorwaarden operationele afspraken gemaakt. Eventuele problemen en/of klachten zijn afgehandeld. |
|
Registratie en databeheer Contacten, bezoeken, bezoekresultaten zijn geregistreerd in (klant- en leveranciers)systemen. |
|
Bezwarende omstandigheden
- Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.
Competentieprofiel
Kwaliteitsgericht:
- corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
- vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
- komt met voorstellen om zaken beter te doen.
Oplossingsgericht:
- richt zich niet op problemen, maar op oplossingen;
- is pragmatisch, kiest voor praktische en snelle oplossingen;
- blijft niet lang dralen in het analyseren van het probleem.
Overtuigingskracht:
- speelt met manieren/argumenten om anderen voor zich te winnen;
- straalt enthousiasme en overtuiging uit voor de eigen ideeën;
- is zelfbewust en stellig in zijn optreden.
Prestatiegericht:
- is ambitieus, probeert zichzelf steeds te overtreffen;
- tast de grenzen van het eigen kunnen af;
- haalt het beste uit zichzelf;
- is pas tevreden als het doel/resultaat is bereikt.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
5 |
6 (referentie) |
---|---|---|
Medewerker sales I |
Medewerker sales II |
|
Aard werkzaamheden |
|
|
Vrijheidsgraden |
|
|
Aard klantcontact |
|
|
Kennis en ervaring |
|
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.