Medewerker sales II

Medewerker sales II

Terug naar overzicht

De medewerker sales II vergroot de omzet voornamelijk vanuit de binnendienst door (ondersteuning van) marktverkenning/beursbezoek en acquisitie (outbound) binnen de gedefinieerde doelgroepen. De doelgroep betreft zakelijke accounts voor zalenverhuur en overnachtingen alsook particuliere aanvragen. De medewerker sales II behandelt aanvragen, adviseert potentiële klanten over (on)mogelijkheden en kosten, stelt offertes op en bewaakt de opvolging. Voorts coördineert de medewerker de voorbereiding en draagt de boeking over aan betrokken afdelingen/functionarissen. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Acquisitie

Oriënterend marktonderzoek heeft geleid tot inzicht in (behoeften van) mogelijke doelgroepen. Potentiële relaties zijn benaderd, geïnformeerd en geïnteresseerd, middels bezoeken, presentaties en rondleidingen. Wensen en behoeften van klanten zijn geïnventariseerd en vertaald in offertes. Uitstaande offertes zijn bewaakt.

  • bruikbaarheid verzamelde informatie;
  • slagingspercentage acquisitie;
  • prospecttevredenheid;
  • conform procedure, werkmethodes;
  • tijdige opvolging uitstaande offertes;
  • opbrengst uit nieuwe contacten.

Behandeling aanvragen

Na opdracht is de klant geadviseerd over uitvoering binnen de budgettaire mogelijkheden. Overeengekomen afspraken zijn bevestigd. Collega’s van uitvoerende afdelingen zijn geïnformeerd over afspraken en bijzonderheden. Met externe dienstverleners zijn binnen contractvoorwaarden operationele afspraken gemaakt. Eventuele problemen en/of klachten zijn afgehandeld.

  • kwaliteit advies;
  • klanttevredenheid (tijdens proces/ achteraf);
  • optimale klachtafhandeling;
  • conform procedure, werkmethodes;
  • tijdige en volledige informatie-uitwisseling;
  • inhuur diensten/faciliteiten binnen contractcondities.

Registratie en databeheer

Contacten, bezoeken, bezoekresultaten zijn geregistreerd in (klant- en leveranciers)systemen.  

  • juiste, tijdige en volledige vastlegging;
  • systemen actueel;
  • tijdige en juiste accordering facturen.

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.

Competentieprofiel

Kwaliteitsgericht:

  • corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
  • vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
  • komt met voorstellen om zaken beter te doen.

Oplossingsgericht:

  • richt zich niet op problemen, maar op oplossingen;
  • is pragmatisch, kiest voor praktische en snelle oplossingen;
  • blijft niet lang dralen in het analyseren van het probleem.

Overtuigingskracht:

  • speelt met manieren/argumenten om anderen voor zich te winnen;
  • straalt enthousiasme en overtuiging uit voor de eigen ideeën;
  • is zelfbewust en stellig in zijn optreden.

Prestatiegericht:

  • is ambitieus, probeert zichzelf steeds te overtreffen;
  • tast de grenzen van het eigen kunnen af;
  • haalt het beste uit zichzelf;
  • is pas tevreden als het doel/resultaat is bereikt.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

5

6 (referentie)

Medewerker sales I

Medewerker sales II

Aard werkzaamheden

  • bespreken en overeenkomen van standaard pakket van faciliteiten en arrangementen.
  • bespreken en overeenkomen van een flexibel pakket van faciliteiten en arrangementen;
  • voeren van acquisitiegesprekken met regionale, relatief kleine accounts.

Vrijheidsgraden

  • kiezen uit vaste formats. Bij maatwerk dient de leidinggevende te worden geraadpleegd;
  • leidinggevende is door fysieke nabijheid te raadplegen.
  • zelfstandig doorvoeren klantspecifieke klantwensen door het (binnen kaders) modificeren van arrangementen;
  • in geval van relatief kleine accounts zelfstandig nemen van beslissingen over offertes, klachtafhandeling en inhuur van diensten en faciliteiten.

Aard klantcontact

  • klantcontact is informerend.
  • klantcontact is adviserend.

Kennis en ervaring

  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • kennis van systemen, procedures en werkmethoden.
  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • kennis van faciliteiten, arrangementen, prijsstelling e.d.;
  • ervaring in een vergelijkbare functie.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.