Medewerker marketing & communicatie II

Medewerker marketing & communicatie II

Terug naar overzicht

De medewerker marketing & communicatie II draagt bij aan de naamsbekendheid van (diensten, faciliteiten en arrangement van) het bedrijf bij gedefinieerde doelgroepen door het inzetten en monitoren van online en offline communicatiemiddelen, door een actief social media beheer en door de organisatie van evenementen. Daarbij werkt hij/zij samen met externen, zoals digital marketeers, vormgevers, drukkers, evenementenorganisaties e.d. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Input marketing- en communicatiebeleid

Op basis van inzicht in ontwikkelingen in de markt en/of bij concurrenten zijn voorstellen gedaan voor de ontwikkeling en bijstelling van producten en diensten (arrangementen, acties) en de presentatie daarvan. 

  • inzicht in ontwikkelingen;
  • acceptatie van/draagvlak voor voorstellen;
  • kwaliteit geleverde bijdragen.

Realisatie communicatiemiddelen

Aansluitend op de gestelde kaders en doelstelling is de productie van on-/offline communicatiemiddelen gerealiseerd door het ‘briefen’ en toetsen van bijdragen externen, zelf verzorgen van inhoudelijke bijdragen (tekstredactie, vormgeving) en afstemmen en bewaken van voortgang om tijdige totstandkoming te borgen. Prijs-, lever- en uitvoeringscondities zijn beoordeeld en de uitvoering is bewaakt.

  • realisatie beoogd effect;
  • inhoud, vorm conform kwaliteitseisen;
  • binnen gestelde termijn, budget;
  • tevredenheid interne opdrachtgever;
  • bijdragen in- en externen conform afspraken;
  • volgens huisstijl.

Beheer social media

De content van websites en informatievoorziening via sociale media is proactief en reactief beheerd en toegesneden op het beoogd effect van informatievoorziening voor de diverse doelgroepen. 

  • actualiteit van informatievoorziening op social media;
  • effectiviteit van sociale media;
  • (groei) aantal volgers en websitebezoekers, gedrag op website, visuele en tekstuele kwaliteit website en bijdragen op social media.

Evenementen en persconferenties

Evenementen (waaronder publiekstrekkende evenementen en persconferenties) zijn voorbereid, georganiseerd en begeleid. Persinformatie is samengesteld en verspreid.

  • tijdige voorbereiding;
  • invulling aansluitend op beoogd doel en beleving;
  • bijdragen in- en externen conform afspraken;
  • waardering van evenementen door deelnemers.

Effectmeting communicatie-activiteiten

De resultaten en het effect van concrete communicatie-activiteiten zijn gemeten met behulp van daarop toegesneden onderzoeken en de uitkomsten zijn gerapporteerd.

  • inzicht in effect van concrete communicatie-activiteiten;
  • beschikbaarheid resultaten binnen geldende termijn.

Bezwarende omstandigheden

Niet van toepassing.

Competentieprofiel

Initiatief nemen:

  • begint uit zichzelf, wacht niet af;
  • heeft vertrouwen in eigen kunnen en kwaliteit;
  • kijkt in het eigen werk vooruit en komt in actie als dat nodig is;
  • ziet wanneer zaken (ook buiten het eigen werk) blijven liggen en pakt ze op als dat kan.

Kwaliteitsgericht:

  • corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
  • vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
  • komt met voorstellen om zaken beter te doen.

Netwerkgericht:

  • legt gemakkelijk contacten;
  • maakt effectief gebruik van contacten om zaken te regelen;
  • weet ingangen voor zichzelf te creëren;
  • werkt actief aan het onderhouden/bestendigen van de relatie.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Trendgericht:

  •  wil zijn klanten(groep) steeds iets vernieuwends bieden;
  • zoekt actief naar informatie in vakbladen, publicaties e.d.;
  • zoekt actief naar trends door met vakgenoten te spreken;
  • neemt trends uit de markt over in het  eigen werk.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

7

8 (referentie)

9

Medewerker marketing & communicatie I

Medewerker marketing & communicatie II

Medewerker marketing & communicatie III

Scope

  • operationeel verzorgen en beheren van (bijdragen op) social media;
  • in opdracht realiseren van overige online en offline communicatiemiddelen;
  • organiseren van kleine c.q. vaak terugkerende evenementen.
  • zelfstandig realiseren van alle online en offline communicatiemiddelen;
  • organiseren persconferenties en niet-routinematige publiekstrekkende evenementen.

Aanvullend:

  • gericht op een internationale doelgroep.

Bijdragen aan marketing- en communicatiebeleid

  • aandragen van ideeën voor nieuwe producten en/of diensten.
  • aanleveren van uitgewerkte input voor marketing- en communicatiebeleid. 
  • adviseren over marketingbeleid;
  • ontwikkelen en implementeren van communicatiebeleid voor het eigen bedrijfsonderdeel binnen kaders van centraal communicatiebeleid.

Positie in het bedrijf

  • de vakinhoudelijk leidinggevende is dichtbij en bereikbaar.
  • de direct leidinggevende is niet-vakinhoudelijk, waardoor sprake is van een grote zelfstandigheid.

Aanvullend:

  • verantwoordelijk voor een internationaal afzetgebied.

Aard externe contacten

  • binnen bestaande contracten opdracht geven aan en afstemmen met externe dienstverleners.
  • contractafspraken maken met externe dienstverleners;
  • onderhouden van contacten met lokale ondernemers, politiek.
  • aangaan en onderhouden van (strategische) relaties (branche, politiek etc.) als vertegen-woordiger van de organisatie op decentraal niveau.

Kennis en ervaring

  • mbo 4 werk en denkniveau;
  • kennis van interne procedures, systemen en uitingsvormen;
  • kennis van social media.
  • mbo 4/hbo werk- en denkniveau;
  • vakinhoudelijke kennis;
  • kennis van doelgroep, relevante media, huisstijl, e.d.;
  • kennis van ten minste één vreemde taal.
  • hbo werk- en denkniveau;
  • diepgaande kennis eigen vakgebied;
  • kennis van doelgroep, relevante media, huisstijl, e.d.;
  • kennis van één tot twee vreemde talen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.