Medewerker huishouding II

Medewerker huishouding II

Terug naar overzicht

De medewerker huishouding II draagt zorg voor het verblijfsgereed maken van gastenkamers (bedden opmaken, stofzuigen, aanvullen verbruiksartikelen e.d.) en verrichten van schoonmaakwerkzaamheden in algemene gasten- en bedrijfsruimtes. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Verblijfsgereed maken van gastenkamers

Gastenkamers zijn gereedgemaakt door o.m. het opmaken van bedden en het schoonmaken van kamers, inventaris, badkamers en toiletten. Indien nodig is stoffering verwisseld. Gebruiks- en verbruiksartikelen zijn aangevuld en afval is afgevoerd. Op verzoek zijn kleine gastenattenties verzorgd. 

  • volgens schema/controlelijst;
  • rein-, net- en ordelijkheid kamers;
  • aantal kamers per uur;
  • tijdig signaleren mankementen en tekorten;
  • gasttevredenheid (aantal onvolkomenheden/klachten).

Signaleren technische reparaties

(Technische) voorzieningen zijn gecontroleerd en mankementen/tekorten zijn gesignaleerd en doorgegeven aan betreffende collega. Eenduidige technische handelingen zijn zelf uitgevoerd.

  • tijdige signalering mankementen en tekorten.

Reiniging algemene ruimten

Algemene ruimten zijn volledig schoongemaakt en sanitaire ruimtes zijn gereinigd. De inventaris is volgens gewenste indeling geordend. 

  • volgens schema en instructies;
  • rein-, net- en ordelijkheid openbare ruimtes;
  • tijdig signaleren mankementen en tekorten;
  • gasttevredenheid (aantal onvolkomenheden/klachten).

Ondersteuning afdeling

Bij het inrichten van kamers en bij interne verhuizingen is er geassisteerd. Ondersteunende werkzaamheden voor de afdeling en/of collega’s zijn verricht.

  • tevredenheid over ondersteuning;
  • conform voorschriften (instructie, werkmethoden, e.d.)

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het (handmatig) schoonmaken en het tillen/verplaatsen van volle waszakken, meubilair, dozen aanvullingen voor minibars;
  • lopend en staand en in gedwongen houding werken;
  • onaangenaam werk bij het reinigen van sanitaire voorzieningen;
  • kans op letsel als gevolg van het omgaan met (chemische) reinigingsmiddelen.

Competentieprofiel

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Oog voor detail / Nauwgezet:

  • is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
  • is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
  • werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.

Inzet tonen:

  • is bereid om alles aan te pakken;
  • is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
  • stopt pas als het werk klaar is;
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

2

3 (referentie)

Medewerker huishouding I

Medewerker huishouding II

Segment

Regulier segment:

  • normale eisen aan gastgereedheid van kamers en openbare ruimtes;
  • grote mate van gestandaardiseerde kamers/ruimtes.

Luxe segment:

  • hoogwaardige eisen aan gastgereedheid van kamers en openbare ruimtes;
  • verschillende type kamers en ruimtes met andere specificaties/vereisten.

Zelfstandigheid

  • werkt volgens vaste schema’s en nauwkeurige werkopdrachten;
  • zeer beperkte of geen invloed op de eigen werkindeling;
  • werkzaamheden worden normaliter gecontroleerd door leidinggevende.
  • werkt aan de hand van opdrachten (x-aantal kamers);
  • stelt zelf prioriteiten in de werkindeling;
  • er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd.

Omvangrijkheid werkzaamheden

  • eenduidige en sterk gestandaardiseerde werkzaamheden;
  • per ruimte is een beperkt aantal handelingen verricht.
  • verschillende werkzaamheden door een verscheidenheid aan (type) ruimten;
  • per ruimte is een uitgebreid aantal standaard en specifieke handelingen verricht.

Leidend sturingsprincipe

  • aantal kamers/ruimtes per uur (snelheid).

Aanvullend:

  • klanttevredenheid (kwaliteit).

Kennis en ervaring

  • mbo 1-2 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • productkennis van te gebruiken reinigingsmiddelen
  • mbo 2 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • productkennis van te gebruiken reinigingsmiddelen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.