Medewerker financiële administratie II

Medewerker financiële administratie II

Terug naar overzicht

De functie van medewerker financiële administratie II komt vooral voor in het grotere horecabedrijf, met een relatief grote afdeling die de volledige financiële administratie verzorgt en waar het administratief werk in verschillende functies is ondergebracht. De medewerker financiële administratie II is zelfstandig verantwoordelijk voor het beheer van specifieke sub-administraties (b.v. vaste activa, projecten), codering en controle van aangeleverde financiële gegevens (aansluiting sub-administraties op grootboek) en uitvoeren van correctieboekingen hieromtrent, alsook het voorbereiden van periodieke afsluitingen en rapportages (maand- en jaarwerk). Functiehouder heeft een vakinhoudelijke leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Verzorgen diverse specifieke sub-administraties

Door het verzamelen, controleren en verwerken van relevante (financiële) gegevens zijn diverse sub-administraties (voorraad-, btw-, vaste activa-administratie) verzorgd, waarbij onduidelijkheden en onvolkomenheden worden afgestemd met in- en extern betrokkenen om te komen tot een juiste interpretatie en juiste verwerking.

  • tijdige verwerking (geen achterstand);
  • naleving van regels, richtlijnen;
  • juiste opvolging onduidelijkheden onvolkomenheden in- en extern;
  • aantal correcties achteraf.

Periodieke afsluiting

De afsluiting van diverse sub- en grootboekadministraties is voorbereid en/of verzorgd, waarbij de door controle geconstateerde verschillen zijn uitgezocht en hersteld.

  • tijdige verwerking (geen achterstand);
  • naleving van regels, richtlijnen;
  • juiste opvolging onduidelijkheden en onvolkomenheden in- en extern;
  • aantal correcties achteraf.

Informatievoorziening in- en extern

Data zijn verwerkt in rapportages, overzichten e.d., waarbij afwijkingen t.o.v. prognoses/budgetten zijn gesignaleerd. Aangiftes zijn opgemaakt, gegevens gecontroleerd en de betalingsprocedure is tijdig in gang gezet.

  • juistheid en volledigheid betalingen (aantal naheffingen);
  • realisatie deadlines.

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.

Competentieprofiel

Analytisch:

  • staat objectief en nuchter tegenover allerlei zaken;
  • heeft een scherp oordeelsvermogen;
  • onderscheidt hoofd- en bijzaken in aangereikte informatie;
  • redeneert logisch en consistent.

Flexibiliteit:

  • staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
  • schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
  • accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.

Oog voor detail / Nauwgezet:

  • is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
  • is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
  • werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.

Samenwerken:

  • stelt het gezamenlijke belang boven het eigen belang;
  • helpt collega’s ook zonder dat ze erom vragen;
  • gaat uit van het motto ‘vele handen maken licht werk’;
  • heeft een prettige en plezierige omgang met collega’s.

Zelfstandig:

  • heeft nauwelijks begeleiding nodig, weet wat hij wanneer en hoe moet doen;
  • lost de voorkomende dagelijkse problemen zelf op;
  • pakt zelf nieuwe werkzaamheden op.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

5

6 (referentie)

7

Medewerker financiële administratie I

Medewerker financiële administratie II

Medewerker financiële administratie III

Aard werkzaamheden

  • verwerken en controleren van gegevens.
  • uitvoeren van niet voorgeprogrammeerde berekeningen;
  • administratieve inhoudelijke controle;
  • verwerken van data naar rapportages en overzichten t.b.v. informatievoorziening.
  • gegevens controleren op plausibiliteit;
  • volledig verzorgen van de sub-administraties;
  • grote betrokkenheid in het genereren van managementinformatie.

Complexiteit 

  • bijhouden van eenvoudig grootboek met minder complexe financiële transacties;
  • signaleren en melden van verschillen.
  • zelfstandig bijhouden en controleren van een grootboek;
  • controleren op en analyseren van verschillen en uitvoeren van aangegeven correctieboekingen.
  • zelfstandig bijhouden en controleren van een complex grootboek, met uitsplitsing naar diverse omzet- en kostencategorieën;
  • zelfstandig bepalen en uitvoeren van correctieboekingen.

Kennis en ervaring

  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • kennis en ervaring met office-applicaties;
  • basiskennis van financiële administratie.
  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • ruime kennis van financiële software-pakketten en MS office. 
  • mbo 4 werk- en denkniveau;
  • ervaring met het uitvoeren van correctieboekingen;
  • enige jaren relevante werkervaring in een soortgelijke functie.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.