Medewerker fastservice II

Medewerker fastservice II

Terug naar overzicht

De medewerker fastservice II komt voor in het fastservice-bedrijf dat gekenmerkt wordt door een snelle en eenvoudige service voor een relatief lage prijs. Er is sprake van een vast pakket standaard gerechten, waarbij half- en/of eindproducten afgewerkt worden door middel van eenvoudige bewerkingen. De medewerker fastservice II wordt ingezet in alle fasen van het proces, vanaf het opnemen van bestellingen, verzamelen, bereiden en inpakken van gerechten tot aan het afrekenen van de bestelling. Daarnaast verricht hij/zij aanvullende werkzaamheden (o.m. aanvullen werkvoorraden, opruim- en schoonmaakwerkzaamheden). Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Counter- en kassawerkzaamheden

Bestellingen zijn opgenomen, verzameld, afgerekend en meegegeven aan gasten c.q. geserveerd aan tafel in het restaurant. De transactie is gecontroleerd, verantwoord en opgeborgen/afgestort volgens voorgeschreven wijze. 

  • gasttevredenheid (speed of service, benadering, e.d.);
  • omvang kasverschillen;
  • (verhoging) gemiddelde bonwaarde;
  • conform voorschriften (o.m. instructie, receptuur, werkmethoden, HACCP en presentatie).

Bereiding fastservice gerechten

Eenvoudige gerechten uit halfproducten zijn aan één of meerdere werkstations voorbereid. Gerede producten zijn geplaatst in de verkoopvoorraad. De verkoopvoorraad is bewaakt en op peil gehouden (tijdens piekuren). De hoeveelheden van verbruikte ingrediënten en (half)fabricaten zijn gecontroleerd en verantwoord.

  • volgens aanvraag/planning;
  • verbruikte hoeveelheden;
  • conform voorschriften (HACCP, receptuur, werkmethoden e.d.).

Opruim- en schoonmaakwerkzaamheden

De keuken, het restaurant, de keukenhulpmiddelen en ‑apparatuur zijn schoongemaakt en het afval is afgevoerd. Toiletten en parkeerterrein zijn zo nodig gereinigd. Assistentie is geleverd bij het opslaan van goederen in magazijn, vries- of koelcel. 

  • uitstraling/netheid verkooppunt;
  • conform planning/rooster;
  • conform HACCP- en veiligheids­voorschriften.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het tillen of verplaatsen van dozen halffabricaten;
  • lopend en staand, en soms plaatsgebonden werken;
  • hitte (warmte-uitstraling) bij het werken aan kooktoestellen;
  • soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
  • kans op letsel door het branden aan hete delen en uitglijden over (natte/vette) vloeren.

Competentieprofiel

Betrokkenheid:

  • is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
  • spreekt positief over zijn bedrijf;
  • voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Inzet tonen:

  • is bereid om alles aan te pakken;
  • is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
  • stopt pas als het werk klaar is;
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.

Samenwerken:

  • stelt het gezamenlijke belang boven het eigen belang;
  • helpt collega’s ook zonder dat ze erom vragen;
  • gaat uit van het motto ‘vele handen maken licht werk’;
  • heeft een prettige en plezierige omgang met collega’s

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

2

3 (referentie)

Medewerker fastservice I

Medewerker fastservice II

Breedte inzetbaarheid

  • alle voorkomende ‘voorbereidende en productiewerkzaamheden’ die geen direct contact met de gast vergen, anders dan het overhandigen van bestelde producten/gerechten.

Aanvullend:

  • alle voorkomende werkzaamheden aan de counter en kassa, kern van de werkzaamheden zit in het opnemen van bestellingen.

Aard gastcontact

  • niet/nauwelijks van toepassing, beperkt tot algemene omgangsvormen.
  • gericht op het uitstralen van de formulegedachte bij het opnemen/afrekenen van bestellingen;
  • klachten van gasten die niet evident en/of direct oplosbaar zijn worden opgeschaald naar de allround medewerker of chef.

Specifieke kennis

  • kan de gangbare bereidingstechnieken in de fastservice toepassen (frituren, bakken, bedienen boilers, vervaardigen milkshakes e.d.);
  • kent de opslagcondities en fifo-principes.
  • kent de eigenschappen van de tot het assortiment behorende producten/gerechten in het algemeen en de aanbiedingen in het bijzonder;
  • kent de procedures rondom het opmaken van de kassa en afstorten van gelden.

Kennis en ervaring

  • mbo 1-2 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften.
  • mbo 2 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke en/of formule-voorschriften;
  • overzicht over en beheersing van alle werkprocessen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.