Medewerker fastservice II
Terug naar overzichtDe medewerker fastservice II komt voor in het fastservice-bedrijf dat gekenmerkt wordt door een snelle en eenvoudige service voor een relatief lage prijs. Er is sprake van een vast pakket standaard gerechten, waarbij half- en/of eindproducten afgewerkt worden door middel van eenvoudige bewerkingen. De medewerker fastservice II wordt ingezet in alle fasen van het proces, vanaf het opnemen van bestellingen, verzamelen, bereiden en inpakken van gerechten tot aan het afrekenen van de bestelling. Daarnaast verricht hij/zij aanvullende werkzaamheden (o.m. aanvullen werkvoorraden, opruim- en schoonmaakwerkzaamheden). Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Counter- en kassawerkzaamheden Bestellingen zijn opgenomen, verzameld, afgerekend en meegegeven aan gasten c.q. geserveerd aan tafel in het restaurant. De transactie is gecontroleerd, verantwoord en opgeborgen/afgestort volgens voorgeschreven wijze. |
|
Bereiding fastservice gerechten Eenvoudige gerechten uit halfproducten zijn aan één of meerdere werkstations voorbereid. Gerede producten zijn geplaatst in de verkoopvoorraad. De verkoopvoorraad is bewaakt en op peil gehouden (tijdens piekuren). De hoeveelheden van verbruikte ingrediënten en (half)fabricaten zijn gecontroleerd en verantwoord. |
|
Opruim- en schoonmaakwerkzaamheden De keuken, het restaurant, de keukenhulpmiddelen en ‑apparatuur zijn schoongemaakt en het afval is afgevoerd. Toiletten en parkeerterrein zijn zo nodig gereinigd. Assistentie is geleverd bij het opslaan van goederen in magazijn, vries- of koelcel. |
|
Bezwarende omstandigheden
- krachtsinspanning bij het tillen of verplaatsen van dozen halffabricaten;
- lopend en staand, en soms plaatsgebonden werken;
- hitte (warmte-uitstraling) bij het werken aan kooktoestellen;
- soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- kans op letsel door het branden aan hete delen en uitglijden over (natte/vette) vloeren.
Competentieprofiel
Betrokkenheid:
- is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
- spreekt positief over zijn bedrijf;
- voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Samenwerken:
- stelt het gezamenlijke belang boven het eigen belang;
- helpt collega’s ook zonder dat ze erom vragen;
- gaat uit van het motto ‘vele handen maken licht werk’;
- heeft een prettige en plezierige omgang met collega’s
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
2 |
3 (referentie) |
---|---|---|
Medewerker fastservice I |
Medewerker fastservice II |
|
Breedte inzetbaarheid |
|
Aanvullend:
|
Aard gastcontact |
|
|
Specifieke kennis |
|
|
Kennis en ervaring |
|
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.