Medewerker bediening II
Terug naar overzichtDe functie van medewerker bediening II komt voornamelijk voor in het reguliere horecabedrijf, al dan niet onderdeel uitmakend van een keten. Kenmerkend in de functie is de dienstverlening in het algemeen en het reageren op de verwachtingen en wensen van de gast in het bijzonder. De medewerker bediening II is primair verantwoordelijk voor het serveren van dranken en gerechten, maar kan (afhankelijk van het niveau en de aard van de formule) ook worden ingezet op het opnemen van bestellingen, aannemen van tafelreserveringen en afrekenen met gasten. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Voorbereiding van de bediening Ter voorbereiding van de bediening zijn ruimtes in orde gemaakt, tafels klaargezet en ingedekt en is (voor recepties en partijen) geassisteerd bij de opbouw van zalen. |
|
Bediening Gasten ervaren een optimale dienstverlening door een gastvrije ontvangst en door het informeren van gasten over dranken en menu, het opnemen van bestellingen, het uitserveren van dranken en gerechten en het in het algemeen proactief inspelen op (latente) behoeften van gasten. De keuken is juist en tijdig geïnformeerd over de bestellingen. |
|
Kassa- en verantwoordingswerkzaamheden Consumpties zijn afgerekend met gasten, gebruikmakend van kassavoorzieningen (contante en pinbetaling). De kassa is gecontroleerd, afgedragen en verantwoord. |
|
Tafelreserveringen Tafelreserveringen zijn aangenomen, genoteerd en zo nodig afgestemd met leidinggevende. |
|
Opruim- en schoonmaakwerkzaamheden De publieke en eigen werkruimten (tafels, vloeren e.d.) voldoen aan de eisen van schoon en hygiënisch.
|
|
Registratie Verbruiken, voorraden en restanten zijn geregistreerd. |
|
Bezwarende omstandigheden
- krachtsinspanning bij het tillen, verplaatsen van goederen, bladen, stapels borden e.d.;
- lopend en staand werken, manoeuvreren met borden/bladen;
- regelmatig sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
Competentieprofiel
Betrokkenheid:
- is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
- spreekt positief over zijn bedrijf;
- voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.
Flexibiliteit:
- staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
- schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
- accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Oog voor detail / Nauwgezet:
- is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
- is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
- werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
2 |
3 (referentie) |
---|---|---|
Medewerker bediening I |
Medewerker bediening II |
|
Aard gastencontact |
|
|
Aard werkzaamheden |
|
|
Kennis en ervaring |
|
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.