Magazijnchef II

Magazijnchef II

Terug naar overzicht

De magazijnchef II is verantwoordelijk voor het beheren van een magazijn en hiërarchisch leidinggeven aan de magazijn-medewerkers (5 tot 10 (parttime) medewerkers, welke belast zijn met de inslag, opslag, orderverzameling en uitgifte van goederen (verpakte etenswaren, dranken, disposables, hulpgoederen, mobiele apparatuur). Vanuit zijn rol/positie verzorgt hij/zij ook de administratie en registratie van de in- en uitgaande goederen­stroom. In het magazijn wordt gebruik gemaakt van diverse hulpmiddelen (o.m. barcodescanners, heftruck). De magazijnchef II werkt zelf mee in de uitvoering. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Voorbereiding en afstemming werkzaamheden

De planning en voortgang van logistieke werkzaamheden zijn effectief afgestemd zodat continu inzicht bestaat in de status en voortgang van het werk en effectief kan worden ingespeeld op (dreigende) knelpunten door het nemen van passende maatregelen.

  • inzicht in planning en voortgang logistiek proces;
  • tijdige en effectieve afstemming;
  • tijdige en effectieve oplossing knelpunten;
  • klanttevredenheid;
  • beschikbaarheid planning personeel, wagens;
  • conform kaders, richtlijnen.

Realisatie logistiek proces

De logistieke werkzaamheden zijn samen met het team gerealiseerd conform de eisen t.a.v. kwaliteit, productiviteit en veiligheid. Hierbij is gezorgd voor een effectieve inzet van mensen en middelen, monitoring van de voortgang en het tijdig nemen van adequate maatregelen om (dreigende) knelpunten te voorkomen/oplossen. 

  • tijdig vertrek routes;
  • realisatie normen kwaliteit, productiviteit, tijdigheid, e.d.;
  • effectiviteit inzet mensen en middelen;
  • tijdige signalering (dreigende) knelpunten;
  • effectiviteit genomen maatregelen;
  • klanttevredenheid.

Magazijnbeheer

Door het uitvoeren van diverse ondersteunende werkzaamheden (o.a. periodieke voorraadtellingen, administratieve taken, screening, verplaatsen producten) is bijgedragen aan een effectief magazijnbeheer.  

  • tijdige, correcte uitvoering van werkopdrachten;
  • conform procedures, processen;
  • effectieve benutting magazijnruimte;
  • terugvindbaarheid artikelen;
  • orde en netheid magazijn.

Personeelsbeheer

De personeelsplanning is vertaald naar een werkrooster waarbij is gekeken naar effectieve en efficiënte inzet van medewerkers. Nieuwe medewerkers zijn begeleid en ingewerkt en er is een actieve bijdrage geleverd aan het proces t.a.v. werving en selectie van nieuwe medewerkers, het houden van functionerings- en beoordelingsgesprekken.      

  • optimale capaciteitsinzet medewerkers;
  • beschikbaarheid (kwaliteit/ kwantiteit) personeel;
  • motivatie/inzet personeel.

Verbetervoorstellen

Knelpunten in de operationele bedrijfsvoering zijn gesignaleerd en verbetervoorstellen zijn aan de leidinggevende gerapporteerd.

  • aantal voorstellen (juiste en tijdige signalering);
  • kwaliteit van de voorstellen (haal­baarheid, aantal door leidinggevende overgenomen ideeën e.d.).

Administratie en registratie

Relevante gegevens zijn geregistreerd in het systeem, waarbij afwijkingen en bijzonderheden zijn benoemd, zodat er inzicht in de (actuele) staat van artikelen is.  

  • juiste, volledige administratie en registraties;
  • correcte, tijdige verwerking.

Bezwarende omstandigheden

  • tillen en verplaatsen van kratten, dozen, vaten e.d.; duwen van transportwagens;
  • hinder van tocht en temperatuurverschillen (in bepaalde jaargetijden) bij het aannemen van goederen bij geopende buitendeuren;
  • kans op letsel door stoten of beknelling.

Competentieprofiel

Coachen / Instrueren:

  • toont belangstelling voor anderen en wat hen bezig houdt;
  • weet te motiveren en enthousiast te maken;
  • geeft vertrouwen en ruimte om iets zelf te doen en fouten te maken;
  • laat anderen voorbeeldgedrag zien.

Flexibiliteit:

  • staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
  • schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
  • accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.

Oog voor detail / Nauwgezet:

  • is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
  • is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
  • werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.

Zelfstandig:

  • heeft nauwelijks begeleiding nodig, weet wat hij wanneer en hoe moet doen;
  • lost de voorkomende dagelijkse problemen zelf op;
  • pakt zelf nieuwe werkzaamheden op.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

4

5 (referentie)

6

Magazijnchef I

Magazijnchef II

Magazijnchef III

Aard van de werkzaamheden

  • focus van de functie is met name gericht is op het uitvoeren van operationele magazijnwerkzaamheden;
  • afroepen voorraden gerealiseerd door derden (collega’s afdeling inkoop).
  • focus van de functie is naast het uitvoeren van operationele magazijnwerkzaamheden ook het verzorgen van onderhoud (anders dan schoon­houden/reinigen) van gebruiksartikelen.
  • focus van de functie met name gericht is op het leidinggeven en coördineren;
  • eigen voorraadanalyses (bijhouden/controleren voorraad­niveaus, waste/vervaldata e.d.) als basis voor de zelf te plaatsen bestellingen bij vaste leveranciers of het bijstellen van leverhoeveelheden en de veiligheidsvoorraadhoogte door inkoop.

Soort magazijn

  • magazijn met een relatief kleine fysieke omvang (m2/schap- en stellingruimte) waarin met name houdbare artikelen/levens­middelen en gebruiksartikelen (mobiele installaties, meubilair etc.) worden opgeslagen;
  • levering door een klein aantal bekende leveranciers met een beperkte frequentie en omvang van leveringen op vaste tijdstippen/dagdelen, normaliter overdag.
  • magazijn met gemiddelde fysieke omgeving waarin met name verpakte etenswaren, dranken, disposables, hulpgoederen, mobiele apparatuur worden opgeslagen;
  • levering door een aantal bekende leveranciers met relatief grote frequentie en omvang van leveringen op wisselende tijdstippen/dagdelen. 
  • magazijn bestaande uit meerdere deelmagazijnen (gebruiksartikelen, (dag)verse producten, diepvriesproducten, houdbare producten) met een grote diversiteit aan producten en artikelen;
  • gebruiksartikelen dienen geregeld geassembleerd en onderhouden te worden;
  • artikelen worden intern gedistribueerd door het magazijn, dan wel orders worden klaargezet voor transport naar vestigingen;
  • groot aantal verschillende leveranciers met leveringen 24/7.

Leidinggeven

  • hiërarchisch leidinggeven aan een kleinere groep medewerkers (2-5 medewerkers);
  • er is ook sprake van meewerken.
  • hiërarchisch leidinggeven aan een gemiddelde groep medewerkers 5-10;
  • er is sprake van meewerken bij piekmomenten.
  • hiërarchisch leidinggeven aan een grotere groep medewerkers (> 10 medewerkers);
  • er is nauwelijk/geen sprake van meewerken.

Kennis en ervaring

  • mbo 2-3 werk- en denkniveau;
  • kennis van werkinstructies, ook op het gebied van veilig werken;
  • kennis van het gebruik van benodigde hulpmiddelen/ systemen;
  • evt. in bezit van certificaat voor hef-/reachtruck. 
  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • kennis van interne procedures en regelingen.

Aanvullend:

  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • kennis van en ervaring met het uitvoeren van diverse logistieke werkzaamheden;
  • inzicht in het logistieke proces in samenhang met overige (deel)processen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.