HR medewerker II

HR medewerker II

Terug naar overzicht

De HR medewerker II geeft uitvoering aan secretariële/administratieve werkzaamheden ten behoeve van de afdeling HR (o.m. personeelsadministratie). Hij/zij past zelf eenduidige personeelsinstrumenten toe (b.v. verzuimmeldingen en ‑registraties, werving & selectie, inhuur flexkrachten) en fungeert als eerstelijns vraagbaak voor medewerkers op het gebied van CAO- en bedrijfsregelingen. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Uitvoering operationele HR-processen

De organisatie is, zowel organisatorisch als administratief, optimaal ondersteund in de uitvoering van de verschillende operationele HR-processen (zoals werving en selectie, aanstelling en introductie, door- en uitstroom, scholing, verzuim e.d.).

  • kwaliteit ondersteuning van operationele HR-processen in termen van:
  • tijdige afhandeling/opvolging van (deel)stappen;
  • tijdige beschikbaarheid en juistheid van informatie;
  • conform geldende regelingen, procedures e.d.;
  • tevredenheid ondersteunde functionarissen.

Afhandeling HR-vraagstukken

Eenvoudige, operationele HR-vraagstukken zijn effectief afgehandeld waarmee de leidinggevenden/ HR-adviseur optimaal ondersteund zijn in de uitvoering van hun werkzaamheden.

  • conform HR-regelingen, procedures;
  • effectieve afhandeling;
  • tevredenheid leidinggevenden/HR-adviseur.

HR-correspondentie

Correspondentie m.b.t. HR-gerelateerde onderwerpen is verzorgd op basis van aangeleverde input en/of ontvangen instructies, waarbij standaarden zijn aangepast o.b.v. de specifieke situatie/vraagstelling.

  • juistheid en tijdigheid correspondentie;
  • conform opdracht/instructie.

HR-informatievoorziening

HR-regelingen zijn actueel en leidinggevenden en medewerkers zijn tijdig geïnformeerd over van toepassing zijnde cao- en/of bedrijfsregelingen en procedures op het gebied van HR en vragen zijn tijdig en juist beantwoord dan wel doorgeleid naar HR‑adviseurs voor verdere afhandeling.

  • tijdigheid, juistheid en volledigheid toelichting/informatievoorziening;
  • tijdigheid en snelheid beantwoording;
  • aansluitend op vraagstelling;
  • tevredenheid medewerkers, leidinggevenden.

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.

Competentieprofiel

Betrouwbaar / Integer:

  • gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie;
  • komt beloften en afspraken na, staat voor wat hij zegt;
  • heeft de moed achter zijn daden te staan.

Flexibiliteit:

  • staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
  • schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
  • accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.

Inzet tonen:

  • is bereid om alles aan te pakken;
  • is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
  • stopt pas als het werk klaar is;
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk

Oog voor detail / Nauwgezet:

  • is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
  • is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
  • werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.

Sociaal ingesteld:

  • werkt graag samen;
  • heeft interesse in de ander;
  • voelt aan wanneer hij afstand moet houden;
  • is tegemoetkomend, begripvol en behulpzaam naar anderen.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

5

6 (referentie)

7

HR medewerker I

HR medewerker II

HR medewerker III

Aard van de werkzaamheden

  • conform vaste procedures faciliteren en organiseren van operationele activiteiten voortvloeiend uit de HR-processen;
  • vastleggen en muteren van gegevens in de salaris- en personeelsadministratie;
  • afhandelen/beantwoorden van eenduidige, standaardmatige HR‑vragen van leidinggevenden en medewerkers.
  • inhoudelijk beoordelen van operationele HR-vraagstukken, bepalen van oplossing binnen geldende kaders en afstemmen van oplossing met betrokkenen;
  • inhoudelijk verzorgen, controleren van de salarisadministratie en de sociale en fiscale afdrachten;
  • informeren van managers en medewerkers over HR-regelingen, maar ook adviseren bij het maken van keuzes rekening houdende met situatie en omstandigheden vanuit de organisatie en de individuele medewerker(s),
  • identificeren van tekortkomingen in bestaande HR-processen en ‑systemen en doen van verbetervoorstellen voor aanpassingen van procedures;
  • geven van invulling aan de opzet, optimalisatie van de HR-administratie naar aanleiding van veranderende omstandigheden, behoeften, regelgeving e.d. en denkt mee over de opzet van het HR-deelgebied;
  • fungeren als inhoudelijk expert op het gebied van HR-processen en afstemmen met/adviseren van betrokkenen over toepassingen, oplossingen voor concrete vraagstukken binnen het HR-deelgebied.

Kennis en ervaring

  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • kennis van operationele HR-processen en daaraan gekoppelde procedures en gehanteerde systemen;
  • praktische kennis van de van toepassing zijnde (collectieve en bedrijfsspecifieke) HR-regelingen.
  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • inhoudelijke kennis van de operationele HR-processen en daaraan gekoppelde vraagstukken voor het bieden van gerichte oplossingen aan leidinggevenden en medewerkers;
  • kennis van en ervaring met het voeren van de salarisadministratie en verzorgen van sociale en fiscale afdrachten.
  • mbo 4 werk- en denkniveau
  • diepgaande kennis en ervaring van operationele HR-processen, HR-administratie en daarbij gehanteerde systemen;
  • kennis van en ervaring met het verbeteren, optimaliseren van operationele HR-processen.  

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.