Data-specialist II

Data-specialist II

Terug naar overzicht

De data-specialist II is verantwoordelijk het optimaliseren van bedrijfsprocessen door middel van datagedreven inzichten. Deze datagedreven inzichten hebben betrekking op onder andere menu engineering, waarbij wordt geanalyseerd welke gerechten het meest winstgevend zijn en welke items mogelijk van het menu gehaald moeten worden. Daarnaast wordt data ingezet voor het beheren van de inkoop, om te zorgen dat bestellingen nauwkeurig worden afgestemd op de verwachte vraag om verspilling (waste) te minimaliseren.

De data specialist II koppelt systemen aan elkaar, zoals het kassa-systeem, om real-time verkoopgegevens te verzamelen en te analyseren. Ook wordt de personeelsplanning geoptimaliseerd door voorspellingen te maken op basis van historische data en verwachte drukte, wat leidt tot efficiëntere inzet van personeel. De data specialist II werkt nauw samen met verschillende afdelingen om ervoor te zorgen dat data effectief wordt gebruikt om de bedrijfsvoering te stroomlijnen en de algehele klanttevredenheid te verhogen. Functiehouder heeft een vakinhoudelijke leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Datamanagement

Voor de horecaonderneming zijn datastromen in kaart gebracht, gestructureerd en geïntegreerd, zodat alle data beschikbaar zijn voor analyse. Ter borging van de datakwaliteit zijn kaders en processen opgesteld en worden ‘informatie-eigenaren’ ondersteund/geadviseerd op de naleving daarvan. 

  • efficiëntie, optimalisatie van data(stromen);
  • beschikbaarheid, actualiteit, toepasbaarheid van informatie en data.

Data analyse

De beschikbare data is geanalyseerd en geïnterpreteerd. De analyses hebben geleid tot inzichten en zijn o.a. ingezet als onderlegger voor planvorming en de aanpassing van bestaande producten en diensten alsook ontwikkeling van nieuwe producten.

  • kwaliteit van analyses;
  • wetenschappelijke waarde van resultaten;
  • relevante nieuwe inzichten;
  • acceptatie adviezen.

Advisering

Vanuit kennis en verworven inzichten (vanuit data-analyse en gesignaleerde trends in de data) is input geleverd aan de verschillende afdelingen binnen de horecaonderneming m.b.t. ontwikkeling/aanpassing van bijvoorbeeld de menukaart, inkoop- en voorraadbeheer, personeelsplanning, promoties en acties, reserveringen en optimalisatie van omzet.

  • basis/input voor de plannen en doelstellingen horeca-onderneming;
  • aansluitend op relevante in- en externe ontwikkelingen en resultaten;
  • relevantie nieuwe inzichten;
  • acceptatie betrokkenen.

Optimalisatie en verbetering

Aansluitend op relevante technische ontwikkelingen, ervaren structurele knelpunten en veranderende wensen vanuit de business zijn mogelijkheden voor het verbeteren van datamanagement in het algemeen en de levering van datagedreven inzichten in het bijzonder gedefinieerd, uitgewerkt en geïmplementeerd in samenwerking met in- en extern betrokkenen.

  • identificatie verbetermogelijkheden;
  • acceptatie van voorgestelde oplossingen;
  • gerealiseerde implementatie oplossingen;
  • effectieve samenwerking met in- en externen

Bezwarende omstandigheden

  • Inspannende houding en eenzijdige belasting van oog- en rugspieren bij het werken met een computer/laptop of geautomatiseerd systeem.

Competentieprofiel

Analytisch:

  • staat objectief en nuchter tegenover allerlei zaken;
  • heeft een scherp oordeelsvermogen;
  • onderscheidt hoofd- en bijzaken in aangereikte informatie;
  • redeneert logisch en consistent.

Kwaliteitsgericht:

  • corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
  • vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
  • komt met voorstellen om zaken beter te doen.

Initiatief nemen:

  • begint uit zichzelf, wacht niet af;
  • heeft vertrouwen in eigen kunnen en kwaliteit;
  • kijkt in het eigen werk vooruit en komt in actie als dat nodig is;
  • ziet wanneer zaken (ook buiten het eigen werk) blijven liggen en pakt ze op als dat kan.

Trendgericht:

  • wil zijn klanten(groep) steeds iets vernieuwends bieden;
  • zoekt actief naar informatie in vakbladen, publicaties e.d.;
  • zoekt actief naar trends door met vakgenoten te spreken;
  • neemt trends uit de markt over in het  eigen werk.

Zelfstandig:

  • heeft nauwelijks begeleiding nodig, weet wat hij wanneer en hoe moet doen;
  • lost de voorkomende dagelijkse problemen zelf op;
  • pakt zelf nieuwe werkzaamheden op.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

9

10 (referentie)

Data-specialist I

Data-specialist II

Inhoudelijke bijdragen

Nadruk ligt op het:

  • uitwerken en opleveren van gewenste inzichten richting een enkel onderdeel/afdeling binnen de horecaonderneming;
  • ‘data-product’ met een relatief standaard-karakter;
  • mate van analyse is relatief beperkt, inzichten makkelijk te begrijpen vanuit gegenereerde data.

Aanvullend:

  • verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de huidige en benodigde datastromen en inrichten van datamanagement, bewaken van datakwaliteit;
  • data-product is afgestemd op de wensen en behoeften van de onderneming, veelal ook sprake van maatwerk;
  • analyse vraagt ook om interpretatie van data, koppeling met andere informatiebronnen (ondernemingsplannen, managementrapportages, etc.)

Advisering

  • advisering gericht op optimaliseren van bestaande dienstverlening en gastbeleving met impact op beperkt aantal processen (bijvoorbeeld alleen inkoop of personeelsplanning);
  • afstemmen van op te leveren inzichten op operationeel managementniveau, een tot enkele betrokkenen (bijvoorbeeld alleen eigenaar).

Aanvullend:

  • advisering gericht op de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten met impact op verschillende processen (bijvoorbeeld zowel koppeling tussen kassa-systeem, reserveringen, bestellingen en voorraadbeheer);
  • afstemmen van op te leveren inzichten op tactisch managementniveau met meerdere betrokkenen/afdelingen.

Kennis en ervaring

  • hbo werk- en denkniveau;
  • ervaring met data-/informatiemanagement;
  • inzicht in de dienstverlening en klantprocessen van horecaondernemingen;
  • kennis van de invulling en vormgeving van (digitale) producten.

Aanvullend:

  • hbo/wo werk- en denkniveau;
  • kennis van en ervaring met het analyseren van gegevens;
  • kennis van geldende kaders, uitgangspunten en deze kunnen toepassen bij het interpreteren van gegevens/analyses;
  • inzicht in de ontwikkelingen in data-analyse en -management.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.