Controleur toegangskaarten I

Controleur toegangskaarten I

Terug naar overzicht

De controleur toegangskaarten I is verantwoordelijk voor het controleren van toegangskaarten en assisteren bij verkopen, het begeleiden van bezoekers naar (gereserveerde) plaatsen en oplossen van voorkomende problemen (dubbele reserveringen, bezette plaatsen, te laat arriverende gasten). Daarnaast draagt de controleur toegangskaarten I bij aan het controleren van toegangskaarten bij evenementen (festival, discotheek e.d.). Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Toegangscontrole en -begeleiding

Toegangskaarten zijn gecontroleerd op juistheid en bezoekers zijn begeleid naar plaatsen. Problemen (te laat arriverende gasten, dubbele reserveringen e.d.) zijn opgelost.

  • klanttevredenheid;
  • volgens procedure;
  • juiste inschatting toegangs­verlening;
  • % zelf opgeloste problemen.

Zaalbeheer

In de zaal is toegezien op orde en netheid, bij onregelmatigheden is er tijdig ingegrepen.

  • orde en netheid volgens voorschrift;
  • aantal escalaties;
  • klanttevredenheid.

Facilitaire voorbereiding en afsluiting

Er is assistentie verleend bij het klaarzetten van de zaal en de verkoop van snoep en dranken. Na afloop zijn de zaal en overige faciliteiten opgeruimd en schoongemaakt.

  • schone omgeving;
  • conform voorschriften (o.m. instructie, werkmethoden, en presentatie).

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het tillen van stoelen en tafels en bij het hanteren van schoonmaakgereedschappen;
  • bukken en buigen bij schoonmaakwerkzaamheden;
  • onaangenaam werk bij het reinigen van toiletten.

Competentieprofiel

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Oplossingsgericht:

  • richt zich niet op problemen, maar op oplossingen;
  • is pragmatisch, kiest voor praktische en snelle oplossingen;
  • blijft niet lang dralen in het analyseren van het probleem.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Zelfbeheersing:

  • blijft in moeilijke/repressieve situaties kalm en beheerst;
  • weet de eigen emoties te beheersen;
  • vermijdt agressief gedrag naar anderen.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

2 (referentie)

3

Controleur toegangskaarten I

Controleur toegangskaarten II

Aard werkzaamheden

  • controleren van toegangskaarten en begeleiden van gasten naar juiste plaatsen en/of scannen van toegangsbewijzen;
  • verantwoordelijk voor zaalbeheer;
  • opruimen en schoonmaken van zaal en overige faciliteiten.

Aanvullend:

  • verkopen van entreebewijzen, kaarten, dranken e.d.;
  • fungeren als vraagbaak voor en tijdens evenementen.

Begeleiding collega’s

  • niet van toepassing.
  • aansturen van enkele medewerkers (als 1e medewerker).

Kennis en ervaring

  • mbo 1-2 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften.

Aanvullend:

  • mbo 2 werk- en denkniveau;
  • kennis over de evenementen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.