Conciërge II
Terug naar overzichtDe conciërge II komt overwegend voor in het grotere luxere (internationale) hotelbedrijf. De conciërge II is verantwoordelijk voor serviceverlening in de breedste zin van het woord (verstrekken van specifieke toeristische, recreatieve en gastronomische informatie, verkopen van ge- en verbruiksartikelen, boeken en regelen van excursies etc.). Aanvullend worden de ontwikkelingen in de regio (zoals evenementen en nieuwe etablissementen) gevolgd en zijn relaties met toeristische, recreatieve en gastronomische organisaties onderhouden en aangegaan. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Informatievoorziening Gasten zijn op verzoek en/of proactief voorzien van specifieke toeristische, recreatieve en gastronomische informatie en adviezen over de regio. De juiste bronnen hiervoor zijn geraadpleegd. Desgewenst zijn voor gasten activiteiten geboekt/geregeld en maatwerkoplossingen samengesteld. |
|
Verkoop ge- en verbruiksartikelen De ge- en verbruiksartikelen zijn op voorraad en beschikbaar voor verkoop. Vragen van gasten over de artikelen zijn beantwoord. Artikelen zijn afgerekend en betalingen zijn verwerkt. Bij einde van dienst is de kassa op juiste wijze afgesloten. |
|
Relatiebeheer Mede gebaseerd op kennis van ontwikkelingen in de regio (evenementen en (ver)nieuw(d)e etablissementen) en op het afnamepatroon van gasten is een netwerk onderhouden met relaties zoals toeristische, recreatieve en gastronomische ondernemingen. |
|
Bezwarende omstandigheden
- veel lopend en staand werken;
- soms hinder van tocht en temperatuurwisselingen bij afwisselend binnen/buiten werken.
Competentieprofiel
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Netwerkgericht:
- legt gemakkelijk contacten;
- maakt effectief gebruik van contacten om zaken te regelen;
- weet ingangen voor zichzelf te creëren;
- werkt actief aan het onderhouden/bestendigen van de relatie.
Representatief:
- presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
- komt goed over bij anderen;
- streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.
Trendgericht:
- wil zijn klanten(groep) steeds iets vernieuwends bieden;
- zoekt actief naar informatie in vakbladen, publicaties e.d.;
- zoekt actief naar trends door met vakgenoten te spreken;
- neemt trends uit de markt over in het eigen werk.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
3 |
4 (referentie) |
5 |
---|---|---|---|
Conciërge I |
Conciërge II |
Conciërge III |
|
Aard gastencontact |
|
|
|
Aard werkzaamheden |
|
Aanvullend:
|
Aanvullend:
|
Begeleiding collega’s |
|
|
|
Kennis en ervaring |
|
Aanvullend:
|
Aanvullend:
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.