Chef debiteuren/crediteuren II

Chef debiteuren/crediteuren II

Terug naar overzicht

De functie van chef debiteuren/crediteuren II komt vooral voor in het grotere horecabedrijf, waarbij de aard en omvang van de geldstroom speciale aandacht voor de financiële logistiek in het algemeen en cashmanagement in het bijzonder nodig maakt. De chef debiteuren/crediteuren II is verantwoordelijk voor het operationele geldstroombeheer en liquiditeitsbeheer, de coördinatie en controle van de inkomende en uitgaande facturen­stroom en draagt bij aan de verbetering van het operationele financiële proces. Geeft hiërarchisch leiding aan 3 tot 5 (parttime) medewerkers. Vanuit deze rol en positie worden periodieke rapportages (verantwoording van de in- en uitgaande geldstromen) verzorgd en de functie fungeert voor niet-routinematige werkzaamheden als inhoudelijk specialist binnen de afdeling. Functiehouder heeft een vakinhoudelijke leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Coördinatie inkomende/uitgaande geldstromen

Door het aansturen van medewerkers en het coördineren van werkzaamheden binnen de afdeling debiteuren/crediteuren zijn financiële verplichtingen en vorderingen correct geboekt, geïnterpreteerd en betaald dan wel geïnd. Daartoe is afgestemd met andere afdelingen en zijn complexe zaken, zoals kredietaanvragen, betaalafspraken, incassovraagstukken voor met name grote relaties zelf afgehandeld.

  • omvang afboekingen (totaal, per vestiging, per klant);
  • aantal debiteuren-, respectievelijk crediteurendagen;
  • nakoming termijnen/deadlines (belacties, aanmaningen, leveranciers e.d.).

Liquiditeitenbeheer

Een liquiditeitsplanning is opgesteld en aan de hand van actuele geldstromen en andere relevante informatie periodiek geactualiseerd.

  • volledige en tijdige verwerking mutaties;
  • tijdige signalering liquiditeitsproblemen.

Personeelsbeheer

De personeelsplanning is vertaald naar een werkrooster waarbij is gekeken naar effectieve en efficiënte inzet van medewerkers. Nieuwe medewerkers zijn begeleid en ingewerkt en er is een actieve bijdrage geleverd aan het proces t.a.v. werving en selectie van nieuwe medewerkers, het houden van functionerings- en beoordelingsgesprekken.      

  • optimale capaciteitsinzet medewerkers;
  • beschikbaarheid (kwaliteit/ kwantiteit) personeel;
  • motivatie/inzet personeel.

Verbetervoorstellen en optimalisatie

Structurele knelpunten zijn gesignaleerd en werkprocessen en procedures zijn geëvalueerd. Advies t.a.v. optimalisaties is gegeven en verbetervoorstellen zijn gedaan. Na goedkeuring zijn verbeteringen/aanpassingen geïmplementeerd.

  • tijdigheid opgepakte knelpunten;
  • juiste inschatting prioriteiten;
  • efficiënte/effectieve werkprocessen.

Rapportage

Rapportages over de voortgang, operationele resultaten, bijzonderheden e.d. zijn opgesteld en aangeleverd. Trends in omzet/afname en/of betaalgedrag/-condities per klant/leverancier zijn beoordeeld. Zowel de rapportage als de inzichten in trends dienen als input voor advies richting (betreffende) afdelingen/vestigingen. 

  • inzicht in resultaten en oorzaken van afwijkingen;
  • volledigheid en tijdigheid

Bezwarende omstandigheden

  • Niet van toepassing.

Competentieprofiel

Analytisch:

  • staat objectief en nuchter tegenover allerlei zaken;
  • heeft een scherp oordeelsvermogen;
  • onderscheidt hoofd- en bijzaken in aangereikte informatie;
  • redeneert logisch en consistent.

Betrouwbaar / Integer:

  • gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie;
  • komt beloften en afspraken na, staat voor wat hij zegt;
  • heeft de moed achter zijn daden te staan.

Coachen / Instrueren:

  • toont belangstelling voor anderen en wat hen bezighoudt;
  • weet te motiveren en enthousiast te maken;
  • geeft vertrouwen en ruimte om iets zelf te doen en fouten te maken;
  • laat anderen voorbeeldgedrag zien.

Communiceren:

  • formuleert helder zodat de ander het begrijpt;
  • luistert goed en reageert op wat de ander zegt;
  • vraagt door als dat nodig is.

Initiatief nemen:

  • begint uit zichzelf, wacht niet af;
  • heeft vertrouwen in eigen kunnen en kwaliteit;
  • kijkt in het eigen werk vooruit en komt in actie als dat nodig is;
  • ziet wanneer zaken (ook buiten het eigen werk) blijven liggen en pakt ze op als dat kan.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

7

8 (referentie)

9

Chef debiteuren/crediteuren I

Chef debiteuren/crediteuren II

Chef debiteuren/crediteuren III

Scope

  • verantwoordelijk voor een kleinere afdeling;
  • naast coördineren, ook zelf meewerken;
  • niet verantwoordelijk voor geldstroom- en liquiditeitenbeheer.
  • verantwoordelijk voor een gemiddelde afdeling;
  • alleen coördineren;
  • regulier geldstroom- en liquiditeitenbeheer.
  • verantwoordelijk voor een grotere afdeling;
  • complexer geldstroom- en liquiditeitenbeheer (echter binnen vastgestelde limieten en procedures);
  • adviesrol richting management.

Type klant

  • particuliere en klein-zakelijke klanten;
  • geen tot geringe mate van afwijkende betaalcondities.
  • een minder omvangrijke (zakelijke) klantenportefeuille;
  • normale mate van afwijkende betaalcondities.
  • het hebben van een omvangrijke (zakelijke) klantenportefeuille;
  • hoge mate van afwijkende betaalcondities.

Leidinggeven

  • niet van toepassing.
  • 3 tot 5 parttime medewerkers.
  • 5 > (parttime) medewerkers.

Optimalisaties

  • signaleren van knelpunten uit de dagelijkse praktijk.
  • identificeren van knelpunten in operationele processen, administratieve verwerkingssystemen e.d. en het doen van verbetervoorstellen.
  • adviezen uitbrengen t.a.v. processen en procedures;
  • zorg dragen voor de implementatie van optimalisaties.

Kennis en ervaring

  • mbo 4 werk- en denkniveau;
  • kennis van financiële administratie.
  • mbo 4/hbo werk- en denkniveau;
  • beheersing van de gangbare kantoorapplicaties en ERP-systemen.
  • hbo werk- en denkniveau;
  • kennis en ervaring met het beheren van een geldstroom en liquiditeiten;
  • enige jaren relevante werkervaring in een soortgelijke functie.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.