Bedrijfsmanager III
Terug naar overzichtDe bedrijfsmanager III heeft de algehele leiding van de vestiging/unit van een formule of een zelfstandig horecabedrijf (30 tot 50 (parttime) medewerkers, 10 tot 20 fte’s). Gezien de omvang van de vestiging ligt zijn/haar focus op het aansturen en invullen en uitwerken van randvoorwaarden en minder op het meewerken. Hij/zij werkt binnen gestelde kaders en kan terugvallen op het hoger management of de eigenaar. De functie komt overwegend voor in:
- het kleinere (formule-)horecabedrijf dat onderdeel is van een keten (restaurants, hotels, conferentiecentrum);
- een middelgroot zelfstandig bedrijf waarvan de eigenaar de dagelijkse gang van zaken op afstand aanstuurt.
Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.
Toegevoegde waarde |
Resultaatindicatoren |
---|---|
Realisatie en aansturing De bijdragen van de medewerkers zijn effectief aan- en bijgestuurd, zodanig dat beoogde uitvoeringskwaliteit, doelstellingen, bijdragen en resultaten daadwerkelijk en effectief zijn gerealiseerd. Er is toegezien op de naleving van (hygiëne- en veiligheids)voorschriften en werkmethoden, knelpunten zijn tijdig gesignaleerd en afgestemd met betrokken medewerkers/teams. |
|
Voorraadbeheer en bestellingen Op basis van inschatting van de te verwachten afzet zijn voorraadopnames gedaan en bestellingen bij (vaste) leveranciers doorgegeven. In samenspraak met leidinggevende) zijn onderhandelingen over leveringsvoorwaarden, condities en het assortiment met bestaande en nieuwe leveranciers gedaan. |
|
Randvoorwaarden De organisatie beschikt over de randvoorwaarden (processen, procedures, middelen, systemen, bezetting e.d.) voor het realiseren van effectieve en efficiënte uitvoering van de werkzaamheden. |
|
Personeelsmanagement De afdeling beschikt over een bezetting met de juiste kwaliteit en kwantiteit, ook op langere termijn, waarmee de toegevoegde waarde van de afdeling wordt gerealiseerd. De resultaatbijdragen, ontwikkeling, betrokkenheid en motivatie van medewerkers zijn effectief aangestuurd. |
|
Verbetervoorstellen en optimalisatie Structurele knelpunten zijn gesignaleerd en werkprocessen en procedures zijn geëvalueerd. Advies t.a.v. optimalisaties is gegeven en verbetervoorstellen zijn gedaan. Na goedkeuring zijn verbeteringen/aanpassingen geïmplementeerd. |
|
Rapportage en verantwoording Periodiek zijn resultaten gerapporteerd aan eigenaar zodat er inzicht is in voortgang, ontwikkelingen, bijzonderheden en afwijkingen. |
|
Bezwarende omstandigheden
- Niet van toepassing.
Competentieprofiel
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Kwaliteitsgericht:
- corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
- vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
- komt met voorstellen om zaken beter te doen.
Leiderschap tonen:
- geeft medewerkers taken passend bij hun kwaliteit of ontwikkeling(noodzaak);
- weet wanneer anderen benaderd moeten worden om draagvlak te krijgen;
- geeft zonder aarzeling de eigen mening en onderbouwt deze met feiten en argumenten.
Plannen en organiseren:
- bakent zaken af in benodigde tijd, middelen en mensen;
- voorziet knelpunten en neemt actie;
- schept randvoorwaarden om zaken gedaan te krijgen.
Prestatiegericht:
- is ambitieus, probeert zichzelf steeds te overtreffen;
- tast de grenzen van het eigen kunnen af;
- haalt het beste uit zichzelf;
- is pas tevreden als het doel/resultaat is bereikt.
Niveau-onderscheidende kenmerken
Functiegroep |
6 |
7 |
8 (referentie) |
9 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsmanager I |
Bedrijfsmanager II |
Bedrijfsmanager III |
Bedrijfsmanager IV |
|
Complexiteit aandachtsgebied |
|
|
|
|
Rol en bijdrage |
|
|
|
|
Aantal medewerkers |
|
|
|
|
Optimalisatie en verbetering |
|
|
|
|
Kennis en ervaring |
|
|
|
Aanvullend:
|
Downloads
Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.