Bedrijfsbeheerder II

Bedrijfsbeheerder II

Terug naar overzicht

De bedrijfsbeheerder II leidt de gang van zaken van een klein horecabedrijf (cafetaria, lunchroom, café, klein hotel garni) waar dranken en eenvoudige snackachtige gerechten worden geserveerd. De ondernemer/eigenaar heeft de algehele leiding (5 tot 15 (parttime) medewerkers) en zorgt voor de algemene zaken zoals financieel beheer, opzet en uitvoering personeelsbeleid, maken van afspraken met leveranciers, inkoop e.d. De bedrijfsbeheerder II is meewerkend en ondersteunend aan de bedrijfsmanager. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Coördinatie en aansturing

Als meewerkend voorman is bijgedragen aan de uitvoering en is toegezien op de naleving van (hygiëne- en veiligheids)voorschriften en werkmethoden, knelpunten zijn tijdig gesignaleerd en aangegeven bij de leidinggevende.

  • afzet tijdens de shift (omzet, gemiddelde bonwaarde, e.d.);
  • efficiency personeelsplanning (uurinzet/uurtarief);
  • klantbeleving (presentatie, uiterlijk, speed of service);
  • conform voorschriften (HACCP e.d.).

Voorraadbeheer en bestellingen

Op basis van inschatting van de te verwachten afzet zijn voorraadopnames gedaan en bestellingen bij (vaste) leveranciers doorgegeven. Ontvangen goederen zijn na controle (kwaliteit en kwantiteit) opgeslagen en afwijkingen zijn gereclameerd.

  • omvang voorraad;
  • tijdig doorgegeven bestellingen;
  • juiste opslag/uitgifte artikelen (% over THT-datum).

Verbetervoorstellen         

Knelpunten in de operationele bedrijfs­voering zijn gesignaleerd en verbetervoorstellen zijn aan de leidinggevende gerapporteerd.

  • aantal voorstellen (juiste en tijdige signalering);
  • kwaliteit van de voorstellen (haal­baarheid, aantal door leiding­gevende overgenomen ideeën e.d.).

Personeelsbeheer

De personeelsplanning is vertaald naar een werkrooster waarbij is gekeken naar effectieve en efficiënte inzet van medewerkers. Nieuwe medewerkers zijn begeleid en ingewerkt en er is een actieve bijdrage geleverd aan het proces t.a.v. werving en selectie van nieuwe medewerkers, het houden van functionerings- en beoordelingsgesprekken.  

  • optimale capaciteitsinzet medewerkers;
  • beschikbaarheid (kwaliteit/ kwantiteit) personeel;
  • motivatie/inzet personeel.

Administratie en registratie

Er is invulling en uitvoering gegeven aan geldende richtlijnen, wet- en regelgeving t.a.v. onder andere arbo, HACCP en aandacht voor sociale veiligheid. Gegevens i.h.k.v. verbruik, bestellingen, afzet-, kosten- en urengegevens, HACCP zijn vastgelegd in de daarvoor bestemde systemen, administraties. Onvolkomenheden/afwijkingen zijn tijdig gesignaleerd en passende (herstel)acties zijn genomen. 

  • conform arbo, HACCP;
  • tijdige, juiste en volledige vastlegging van informatie;
  • juiste, tijdige signalering en acties, maatregelen.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het bevoorraden van buffet en keuken, zetten van zalen, terras e.d;
  • lopend en staand, soms plaatsgebonden werken;
  • soms hinder van bedrijfsatmosfeer (warmte, drukte, muziek) en van temperatuurwisselingen bij binnen en buiten bedienen.

Competentieprofiel

Coachen / Instrueren:

  • toont belangstelling voor anderen en wat hen bezighoudt;
  • weet te motiveren en enthousiast te maken;
  • geeft vertrouwen en ruimte om iets zelf te doen en fouten te maken;
  • laat anderen voorbeeldgedrag zien.

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;           
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Initiatief nemen:

  • begint uit zichzelf, wacht niet af;
  • heeft vertrouwen in eigen kunnen en kwaliteit;
  • kijkt in het eigen werk vooruit en komt in actie als dat nodig is;
  • ziet dat zaken (ook buiten het eigen werk) blijven liggen en pakt ze op als dat kan.

Kwaliteitsgericht:

  • corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
  • vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
  • komt met voorstellen om zaken beter te doen.

Plannen en organiseren:

  • bakent zaken af in benodigde tijd, middelen en mensen;
  • voorziet knelpunten en neemt actie;
  • schept randvoorwaarden om zaken gedaan te krijgen.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

4

5 (referentie)

6

Bedrijfsbeheerder I

Bedrijfsbeheerder II

Bedrijfsbeheerder III

Complexiteit aandachtsgebied

  • Er is sprake van een kleinschalige horecavoorziening met een beperkte diversiteit aan dienstverleningsvormen en daarmee (aan te sturen) processen met ondersteuning van een relatief homogene medewerkerspopulatie (bv. (maar niet uitsluitend) fastservicebedrijf, café, lunchroom, zaal, kantine, hotel zonder voorzieningen).
  • Er is sprake van een kleinschalige horecavoorziening met een beperkte diversiteit aan dienstverleningsvormen en daarmee (aan te sturen) processen met ondersteuning van een relatief homogene medewerkerspopulatie (bv. (maar niet uitsluitend) fastservicebedrijf, café, lunchroom, zaal, kantine, hotel zonder voorzieningen).
  • Er is sprake van een kleinschalige horecavoorziening met een beperkte diversiteit aan dienstverleningsvormen en daarmee (aan te sturen) processen met ondersteuning van een relatief homogene medewerkerspopulatie (bv. (maar niet uitsluitend) fastservicebedrijf, café, lunchroom, zaal, kantine, hotel zonder voorzieningen).

Rol en bijdrage

  • door de ruime openingstijden te typeren als assistent, het eerste aanspreekpunt voor en vervanger van de bedrijfsbeheerder;
  • wordt aangesproken op de voortgang en uitvoeringskwaliteit op tijden dat de bedrijfsbeheerder/ eigenaar niet aanwezig is;
  • bij problemen die zich al eerder hebben voorgedaan stuurt hij bij op basis van de eerdere ervaring of oplossingsrichting, in alle overige situaties valt hij terug op de eigenaar, bedrijfsbeheerder.
  • aansturen van de (toegewezen) vestiging, waarbij de focus ligt op het beheren en continueren van het bestaande;
  • middellangetermijnfocus, sterk intern gericht.
  • idem als bedrijfsbeheerder II

Aantal medewerkers

  • < 5 medewerkers (excl. inhuur/flex);
  • geeft functioneel leiding tijdens shift.
  • 5 - 15 medewerkers (excl. inhuur/flex);
  • geeft functioneel leiding. 
  • idem als bedrijfsbeheerder II.

Optimalisatie en verbetering

  • signaleren van knel- en verbeterpunten in de operationele bedrijfsvoering, (tijdens shift);
  • doorgeven van verbeteringen aan verantwoordelijk leidinggevende.
  • idem als bedrijfsbeheerder I
  • levert input t.b.v. optimalisatie en verbetering o.b.v. inzicht in de behoeften van de (toegewezen) onderneming/vestiging;
  • zelfstandig doorvoeren van kleine veranderingen in de (toegewezen) onderneming/vestiging.

Kennis en ervaring

  • mbo 2-3 werk- en denkniveau
  • kennis van bedrijfsregels en richtlijnen;
  • ervaring met het aansturen van medewerkers.
  • mbo 2-3 werk- en denkniveau
  • kennis van bedrijfsregels en richtlijnen;
  • ervaring met het aansturen van medewerkers.
  • mbo 3-4 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsregels en richtlijnen;
  • ervaring met het aansturen van medewerkers.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.