Barkeeper II

Barkeeper II

Terug naar overzicht

De functie van barkeeper II komt voornamelijk voor in het (internationale) hotel/ restaurantbedrijf en in bars, clubs en vergelijkbare bedrijven. De barkeeper II fungeert als de gastheer/-vrouw en adviseur (bij keuzes in dranken en snacks) van gasten aan de bar. De functie is niet alleen verantwoordelijk voor het bereiden en serveren van (complexe) dranken, cocktails en eenvoudige snacks, maar doet zelf ook de voorbereiding (voorraad­aanvulling, verzorgen mise en place, representatief maken/houden bardeel) en verzorgt de afrekening (of boeking op het kamernummer). Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Voorbereiding barkeeping

Ter voorbereiding van de barkeeping zijn de bar en het zitgedeelte getoetst op netheid en aantrekkelijkheid, is de mise en place verzorgd en zijn voorraden aangevuld.

  • aantrekkelijke en nette ruimtes;
  • juiste, tijdige en volledige mise en place;
  • voldoende buffetvoorraad;
  • conform voorschriften (o.m. instructie, werkmethoden, HACCP en presentatie).

Barkeeping

Gasten ervaren een optimale dienstverlening door een gastvrije ontvangst en door het informeren en adviseren van gasten over (keuzes, mogelijkheden en alternatieven voor) dranken en snacks, het opnemen en uitserveren van bestellingen en het proactief inspelen op (latente) behoeften van gasten. Bij ongewenst of normafwijkend gedrag van gasten zijn zij hierop aangesproken. Bestellingen zijn doorgegeven of zelf klaargemaakt.                                  

  • baromzet;
  • klanttevredenheid (sfeer, service, e.d.);
  • volledigheid en juistheid van verstrekte informatie en/of advies;
  • naleving hygiënevoorschriften.

Kassa- en verantwoordingswerkzaamheden

Kassa is gebruiksgereed gemaakt bij opening van de bar. Consumpties zijn afgerekend met gasten of geregistreerd op kamer (rekening). De kassa is gecontroleerd, afgedragen en verantwoord.

  • kasverschillen;
  • voorraadverschil (administratief versus fysiek);
  • volgens procedure;
  • adequate uitleg van verschillen.

Opruim- en schoonmaakwerkzaamheden

De publieke en eigen werkruimten (bar en omgeving) voldoen aan de eisen van schoon en hygiënisch en afval is afgevoerd.  

  • opgeruimde en schone bar/omgeving;
  • conform voorschriften.

Registratie

Verbruiken, voorraden en restanten zijn geregistreerd.

  • juiste, volledige en tijdige registraties.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het bevoorraden van het buffet;
  • lopend en staand, soms plaatsgebonden werken;
  • soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod;
  • soms sprake van (sfeer)bedreigingen/agressie.

Competentieprofiel

Betrouwbaar / Integer:

  • gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie;
  • komt beloften en afspraken na, staat voor wat hij zegt;
  • heeft de moed achter zijn daden te staan.

Creativiteit:

  • zoekt uitdagingen in het bedenken van nieuwe werkwijzen, producten e.d.;
  • komt met ideeën die getuigen van een grote verbeeldings­kracht;
  • weet trends en ontwikkelingen te vertalen naar wezenlijk nieuwe producten/diensten.

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Inzet tonen:

  • is bereid om alles aan te pakken;
  • is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
  • stopt pas als het werk klaar is;
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

3

4 (referentie)

5

Barkeeper I

Barkeeper II

Barkeeper III

Type bar

  • eenvoudig café of een bar in een restaurant, eetcafé, hotel e.d., al dan niet deel uitmakend van een keten.
  • luxe bar in een restaurant, hotel, club, meeting center of specialiteiten-café/bar waarin sfeer en entertainment door de aard van de gasten niet weg te denken zijn in het totaalconcept van het bedrijf en waar hogere verwachtingen gesteld worden aan serviceverlening;

  • luxe bar die met name gericht is op bezoekers van buitenaf – niet alleen op hotel- of restaurantgasten – en die als zodanig ook een positie in de markt heeft verworven.

Aard werkzaamheden

  • bereiden van specifieke bestellingen (mixen, cocktails, koffiespecialiteiten, e.d.);
  • bereiding vindt plaats volgens vaststaand recept.

Aanvullend:

  • bij de bereiding inspelen op drinkculturen en -patronen van internationale gasten.

Aanvullend:

  • bereiding vindt plaats door wensen/smaken van gasten te combineren tot een drankbeleving;
  • eventueel leidinggeven aan een aantal barkeepers.

Assortiment dranken en snacks

  • standaard assortiment.

  • een meer exclusieve dranken- en cocktailkaart;
  • breed assortiment. 
  • exclusieve dranken- en cocktailkaart;
  • zeer ruim assortiment.

Aard gastencontact

  • gastencontact is informerend en gericht op dienstverlening.
  • gastencontact is informerend en adviserend en vooral gericht op het inspelen op specifieke behoeften en wensen.

Aanvullend:

  • gericht op het bieden van een op de formule en beleving van de gasten gerichte sfeer;
  • inspelen op uiteenlopende vragen van gasten.

Kennis en ervaring

  • mbo 2 werk- en denkniveau;
  • basis vaardigheidsniveau in het bereiden van cocktails en mixen;
  • inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
  • kennis van de bedrijfsregels en kaders van de bedrijfsformule.

Aanvullend:

  • mbo 2-3 werk- en denkniveau;
  • hoog technisch vaardigheidsniveau door veelheid aan complexe cocktails en mixen.

Aanvullend:

  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • aan­vullende cursussen gericht op het herkennen en adviseren bij de drankenkeuze (met name wijnen, whisky, mixen e.d.).

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.