Bagagist II

Bagagist II

Terug naar overzicht

De bagagist II transporteert bagage van gasten en neemt deze op verzoek in bewaring. De bagagist begeleidt gasten naar hun kamers en geeft eenduidige informatie over hotelfaciliteiten en de werking van apparatuur. Voorts parkeert hij/zij auto’s van gasten, signaleert eventueel binnenkomende ongewenste bezoekers en waarschuwt indien nodig de beveiliging. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Gastontvangst

Een optimale dienstverlening aan gasten is geleverd door een gastvrije ontvangst, het aannemen, transporteren en zo nodig in bewaring nemen van bagage, parkeren van auto’s en het begeleiden naar receptie/kamer(s).

  • aantal en omvang schades/vermissing bagage/auto’s;
  • klanttevredenheid;
  • tijdigheid transport/parkeren;
  • conform voorschriften (o.m. instructie, werkmethoden, e.d.).

Informatieverstrekking

Algemene informatie over hotelfaciliteiten en de werking van technische apparatuur is verstrekt aan gasten. Onvolkomenheden in de verblijfsaccomodatie zijn gesignaleerd en opgevolgd.

  • klanttevredenheid;
  • tijdige en juiste constatering en opvolging onvolkomenheden.

Assistentie facility en beveiliging

De huishoudelijke dienst is geassisteerd bij hun werkzaamheden. Het binnenkomen van ongewenste bezoekers is tijdens de eigen werkzaamheden gesignaleerd, indien nodig is de beveiliging gewaarschuwd.                                   

  • tevredenheid huishoudelijke dienst;
  • juiste inschatting (conform bedrijfs­beleid) (on)gewenstheid van bezoekers;
  • tijdige inschakeling beveiliging.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het tillen/verplaatsen van bagage;
  • lopend en staand werken; soms eenzijdige belasting van armspieren;
  • hinder van tocht en temperatuurwisselingen bij afwisselend binnen/buiten werken.

Competentieprofiel

Doorzettingsvermogen:

  • zet uit eigen beweging door bij beletsel en hindernissen;
  • heeft een lange adem;
  • houdt vol tot het doel bereikt is.

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Inzet tonen:

  • is bereid om alles aan te pakken;
  • is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
  • stopt pas als het werk klaar is;
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

1

2 (referentie)

Bagagist I

Bagagist II

Aard gastencontact

  • niet van toepassing.
  • gastencontact is informerend (gericht op toelichten van hotelfaciliteiten) en gericht op dienstverlening.

Aard werkzaamheden

  • in opdracht van een collega transporteren van bagage;
  • assisteren van de huishoudelijke dienst.
  • gasten ontvangen, begeleiden en informeren over hotelfaciliteiten en apparatuur;
  • in bewaring nemen van bagage;
  • assisteren van de huishoudelijke dienst;
  • signaleren binnenkomende ongewenste bezoekers en eventueel inschakelen van beveiliging.

Kennis en ervaring

  • mbo 1 werk- en denkniveau;
  • kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • kennis van tiltechnieken.

Aanvullend:

  • mbo 1-2 werk- en denkniveau;
  • in bezit van rijbewijs B.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.