Allround medewerker bediening II

Allround medewerker bediening II

Terug naar overzicht

De functie van allround medewerker bediening II kenmerkt zich door de dienstverlening in het algemeen en het reageren op en managen van de verwachtingen en wensen van de gasten in alle fasen van hun bezoek. De allround medewerker bediening II neemt (tafel)reserveringen aan, ontvangt gasten bij binnenkomst, begeleidt en adviseert ze bij hun menukeuze, serveert gerechten en dranken uit en rekent met gasten af. Aanvullend stuurt de functie vaktechnisch 1 of 2 collega’s aan. Functiehouder heeft een vakinhoudelijk leidinggevende.

Toegevoegde waarde

Resultaatindicatoren

Voorbereiding van de bediening

Ter voorbereiding van de bediening zijn ruimtes in orde gemaakt, tafels klaargezet en ingedekt en is (voor recepties en partijen) geassisteerd bij de opbouw van zalen. Gebruiks- en verbruiksvoorraden (linnengoed, servies, glaswerk, bestek, warmhouders) en materialen voor het ‘werken aan tafel’ zijn gecontroleerd en aangevuld.

  • juiste, tijdige en volledige voorbereiding;
  • tafels gedekt volgens instructie;
  • uiterlijke staat omgeving (opgeruimd, schoon);
  • conform voorschriften (o.m. instructie, werkmethoden, HACCP en presentatie).

Bediening

Gasten ervaren een optimale dienstverlening door een gastvrije ontvangst en door het informeren en adviseren van gasten over (keuzes, mogelijkheden en alternatieven voor) dranken en menu, het opnemen van bestellingen, het uitserveren van dranken en gerechten en in het algemeen proactief inspelen op (latente) behoeften van gasten. De keuken is juist en tijdig geïnformeerd over de bestellingen.

  • gasttevredenheid (benadering, advies, omgang, wijze van serveren);
  • tijdig en juist aan de keuken doorgegeven bestellingen;
  • omvang additionele verkoop (bovenop menuverkoop);
  • naleving hygiënevoorschriften;
  • volledigheid en juistheid van verstrekte informatie.

Kassa- en verantwoordingswerkzaamheden

Consumpties zijn afgerekend met gasten, gebruikmakend van kassavoorzieningen (contante en pinbetaling). De kassa is gecontroleerd, afgedragen en verantwoord.

  • correct gebruik kassa;
  • kasverschillen;
  • adequate uitleg van verschillen.

(Tafel)reserveringen

Tafelreserveringen zijn aangenomen, genoteerd en zo nodig afgestemd met leidinggevende.

  • correct gebruik reserveringssysteem;
  • volgens procedure.

Opruim- en schoonmaakwerkzaamheden

De publieke en eigen werkruimten (tafels, vloeren e.d.) voldoen aan de eisen van schoon en hygiënisch.

  • opgeruimde/schone werkomgeving;
  • conform voorschriften.

Registratie

Verbruiken, voorraden en restanten zijn geregistreerd.

  • juiste, volledige en tijdige registraties.

Bezwarende omstandigheden

  • krachtsinspanning bij het tillen van bladen, stapels borden e.d.;
  • lopend en staand werken, manoeuvreren met borden/bladen;
  • soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod;
  • kans op letsel door branden aan warme/hete borden/schalen.

Competentieprofiel

Betrokkenheid:

  • is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
  • spreekt positief over zijn bedrijf;
  • voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.

Flexibiliteit:

  • staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
  • schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
  • accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.

Gastgerichtheid:

  • is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
  • vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
  • biedt ook ongevraagd extra service;
  • onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.

Inzet tonen:

  • is bereid om alles aan te pakken;
  • is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
  • stopt pas als het werk klaar is;
  • neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.

Representatief:

  • presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf;
  • komt goed over bij anderen;
  • streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.

Niveau-onderscheidende kenmerken

Functiegroep

4

5 (referentie)


Allround medewerker bediening I

Allround medewerker bediening II

Aard gastencontact

  • gastencontact is dienstverlenend en informerend.
  • gastencontact is dienstverlenend, informerend en adviserend.

Begeleiding menu- en wijnkeuze

  • begeleiding gast bij menukeuze: geven van uitleg over menu-delen en de opbouw van gerechten die op de kaart staan;
  • informeren van gasten over opbouw wijnkaart, de herkomst en de smaak van de afzonderlijke wijnen.
  • adviseren gasten bij menukeuze en geven van uitleg over zowel opbouw van gerechten als bereidingswijze en smaakcombinaties;
  • adviseren van gasten bij de juiste wijnkeuze bij het gekozen gerecht volgens de principes van aanvullende, begeleidende of tegengestelde smaak.

Serveerwijze

  • gericht op uitserveren, ook vanuit schalen.
  • verrichten van speciale serveerhandelingen en bereidingen aan tafel.

Begeleiding collega’s

  • niet van toepassing.
  • vaktechnische aansturing van 1 of 2 collega’s.

Kennis en ervaring

  • mbo 2-3 werk- en denkniveau;
  • kennis van en ervaring met bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
  • beheerst de basis serveerhandelingen waarbij gebruikt gemaakt moet worden van bestek.
  • mbo 3 werk- en denkniveau;
  • kennis van en ervaring met bedrijfsspecifieke voorschriften;
  • inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
  • beheerst de speciale serveerhandelingen en bereidingstechnieken op het niveau van aankomend gastronoom;
  • goede wijnkennis, kent de primaire smaakkarakters van wijnen van de diverse druivenrassen.

Downloads

Om je eigen bedrijfsfunctie op te stellen, kun je het functiedocument downloaden als Microsoft Word- of Pdf-bestand. Het functiedocument omvat een omschrijving van de referentiefunctie en de niveau-onderscheidende kenmerken. In de Word-bestanden kun je de functie herschrijven zodat deze passend is voor je eigen organisatie.